Ezért kezdj a miérttel!

2015.10.08. | Szombati Orsolya

”Nem a képességei miatt veszel fel valakit, hanem a hozzáállásáért. A képességeket bármikor megtaníthatod.” (Simon Sinek: Kezdj a miérttel)

De mi kell ahhoz, hogy ne pusztán gazdag, hanem sikeres legyél? Akik elérték ezt, vajon mit csináltak másképp?  

Simon Sinek bestsellere ezt boncolgatja. A motivációs irodalom igazi gyöngyszeme a „Kezdj a miérttel” című írása, melynek esszenciáját a híres TED videójában is megnézheted. Életszagúan, rengeteg példával alátámasztva, alaposan kifejtve magyarázza meg a siker titkát, ami sokkal kevésbé misztikus, mint gondolnád.  

A nagy vezetők ugyanis mind hasonlóan gondolkodnak.

De teljesen másképpen, mint az átlag! A szomszéd Pista azért lett vállalkozó, mert ért a szakmájához. Mindig is autót szerelt. Így nőtt fel, ez érdekelte mindig. Otthon akart dolgozni, és főnököt sem szeretett volna maga fölé. Ezért lett egy cége. 

Az üzlete hol jobban megy, hol rosszabbul. Ha megkérdezed, hogy miért csinálja: azt fogja mondani, hogy a pénzért. Ha egyedül dolgozik, akkor ez még rendben is van. Viszont az alkalmazottját az nem fogja motiválni hogy Pistának sok pénze legyen. Főleg akkor, ha állandó bért kap, és Pista nem jutalmazza őt az extra bevételért. 

Mit felelnek a nagy vezetők, felfedezők, mesterek erre a kérdésre? Mit mondanak arra, hogy miért csinálják azt, amit csinálnak? 

Nem a pénzt fogják először említeni, az biztos! 

A Wright fivérek nem gazdagok akartak lenni. Ők egy álomért dolgoztak. Hittek abban, hogy az ember tud alkotni olyan gépet, amivel repülhet. Kevés pénzük volt, korlátozott lehetőségeik, és mégis megcsinálták. Nem a pénz miatt, hanem az álom miatt sikerült. 

Akik velük dolgoztak szintén nem a pénz miatt csinálták. Hanem a közös hit miatt. A Wright fivérek tökéletesen megfogalmazták a „miértjüket” és ezért csatlakoztak hozzájuk a többiek. Hittek a Wright fivérekben, hittek az álmaikban.

A lényeg tehát a tisztán érthető és jól kommunikált „miért”: Miért csinálom azt, amit? Miért kelek fel minden nap?

Miért?

Mert az ember nem a tárgyat, hanem magát a „célt” veszi meg.  Azt választod, ami hasonlít ahhoz, ami Te vagy. Olyan életstílust vagy értékeket képviselő cég mellett teszed le a voksodat, ami illik hozzád. Amiben Te hiszel. 

Tehát, ha egy cég jól kommunikálja azt, hogy miért csinálja azt, amit csinál, akkor a hozzá hasonló emberek meg fogják őt találni. Sőt! Ha következetes marad a miért-jéhez, akkor még hűségesek is lesznek hozzá. Hiába kapnak majd jobb ajánlatot a konkurenciától, mivel ez a cég egy „fogalom”. Több annál, mint amivel foglalkozik. Több annál a tárgynál, amit elad. 

Ha céged van, ezért is nagyon fontos az önismeret. Fel kell tenned magadnak a kérdést, hogy Te azt tudod, hogy miért csinálod, vagy csak azt tudod, hogy mit csinálsz és hogyan csináld? 

Saját magad ismerete elengedhetetlen ahhoz, hogy egy sikeres vállalkozás alapjait megteremtsd. A többieknek kell egy ember, aki inspirálja őket, aki kitalálja a célokat. És kellenek azok az emberek is, akik megvalósítják ezeket. Neked pedig azt kell eldöntened, hogy Te melyik vagy…

Aki inspirál? Vagy aki megvalósít?

Mi a siker?

Számomra az egyik legérdekesebb és legmegdöbbentőbb az a rész volt, melyben Sinek elmeséli, hogy járt egy olyan konferencián, amin az Egyesült Államok legjelentősebb (és persze leggazdagabb) vezetői vettek részt („a titánok”). Megkérdezték, hogy a jelenlévők közül ki az, aki megkereste a tervezett profitot. A kezek a magasba lendültek: a jelen lévők 80%-a elérte a pénzügyi célját. Aztán megkérdezték azt is, hogy ki az, aki sikeresnek is érzi magát. Mindössze a jelenlévők 20%-a érezte azt, hogy ő az. Muszáj megállapítani, hogy a siker önmagában nem egy megfogható dolog. Egy érzés, ami valójában nem mérhető pénzben. 

Simon Sinek nagy sikerű TED videóját ide kattintva nézheted meg (magyar felirattal)

De mi kell ahhoz, hogy ne csak vagyont gyűjtsünk, hanem valóban elégedettnek érezhessük magunkat? 

Sinek megadja a választ erre is. Nem meglepő módon a itt is a MIÉRT a lényeg. Hogy Te miért csinálod, miért dolgozol? Pénzért, vagy egy magasabb rendű célért? Ha autószerelő vagy, azért javítod az autót, hogy biztonságot adj a sofőr és családja számára, vagy azért, hogy kifizessék a munkádat? 

Neked mi jelenti a célt? 

Neked mi a „miért”-ed? 

Az elégedettség nem mérhető pénzben. Tehát a célodat nem ez alapján kell meghatároznod, hanem az alapján, hogy mi az, amit Te adni akarsz, ami érték, és ami fontos (Neked). 

És ami a legfontosabb, innentől kezdve ezt mindig szem előtt kell tartanod! 

Simon Sinek műve nem a levegőbe beszél. Nem használ nagy szavakat. Nincsenek hangzatos kijelentések. Példák és tények viszont vannak. Rengeteg gondolat szerepel benne a hitelességről, a vevőépítésről, a vállalatok belső magját kitöltő miértekről, azaz a belső arculat esszenciájáról. 

Egyszerűen, érthetően, mindenféle pátosztól mentesen közöl. Mégis rendkívül egyedi az írás, mert tökéletesen ötvözi a vállalati marketinget a stratégiai menedzsmenttel és a személyes belső motivációval. Az olvasó kezébe pedig egyszerű és jól működtethető eszközöket ad. Általa belepillanthatunk a nagybetűs SIKERbe.

"Az energia motivál, de a karizma inspirál. Az energia könnyen érthető, könnyű mérni és könnyű másolni. A karizmát nehéz meghatározni, közel lehetetlen mérni és túl megfoghatatlan a másoláshoz."

A könyv személyes kedvencünk itt a Sales Akadémián, és úgy gondoljuk, hogy ez minden vállalkozó számára kötelező olvasmány! :)

Ha szeretnéd elolvasni a könyvet kattints ide, és rendeld meg itt. 

Hozzászólások (0 db)

Ehhez a bejegyzéshez még nincs hozzászólás. Legyél Te az első!

Szólj hozzá Te is!
Szeretnél hozzászólásaid mellé avatar ikont? A gravatar.com segítségével 5 perc alatt elkészítheted.

(ne félj, nem jelenik meg az oldalon)
Megjelent!
Akadálymentesített változat
Betűméret növelés:
Tippek neked!
Blog értesítő
Következő tréningek
Sales blog friss
Facebook rajongók