Manapság sokat olvashatsz, vagy hallhatsz azokról a világszerte elismert és elterjedt értékesítési technikákról, azokról a legújabb és leghatásosabb marketing eszközökről, melyeket elég csak alkalmaznod, és máris dőlni fog a pénz a bankszámládra. Könyvek és oktatóanyagok tucatjait vásárolhatod meg a piacon, melyekben számtalan olyan csodálatos technikát és módszert ajánlanak, melyek segítségével rövid időn belül sikeres leszel, és többszörösen lekörözöd a versenytársaidat.
Biztos vagyok benne, hogy ezeknek az anyagoknak a nagy része nagy sok hasznos, és a gyakorlatban is alkalmazható tanácsot, ötletet tartalmaz, ezért semmiképpen sem szeretnélek lebeszélni arról, hogy megvásárold őket. Annál is inkább, hiszen mi magunk is árulunk egy korszerű értékesítési módszereket bemutató kézikönyvet, Az Értékesítés Mesterfogásai címmel.
De azért, mielőtt elkezdesz hinni ezeknek a könyveknek, cd-knek, videóknak a mindenhatóságában, érdemes egy pillanatra megállnod, végiggondolnod, hogy pontosan hogyan és milyen mértékben tudod haszonnal forgatni ezeket a műveket, és hogy mi az a sok-sok egyéb dolog, amire ezen felül szükséged lesz annak érdekében, hogy sikeresé válj. Ezt különösképpen javaslom megtenni abban az esetben, ha kezdő vállalkozó vagy, vagy most tervezed a vállalkozásodat elindítani. Ebben az esetben ugyanis biztos, hogy a másoknál már bevált módszerek egyszerű lemásolásával nem fogsz gyorsan, hatalmas eredményeket elérni.
Valószínűleg Neked is ismerős az a helyzet, amikor egy-egy üzleti találkozón, rendezvényen, vagy akár baráti megmozduláson záporoznak az arra vonatkozó ötletek, hogy hogyan tudnád beindítani és fellendíteni az üzletedet. Egy jópár évvel ezelőtt olyasmik hangzottak el, hogy küldj DM levelet postán több ezer cégnek, aztán az internet térhódításával egyre többször hallottuk, hogy mennyivel hatékonyabb és költségtakarékosabb, ha e-mail-en keressük meg az ügyfeleket. Manapság a „Miért nem csinálsz egy webshop-ot?” és a „Gyűjts minél több hírlevél feliratkozót!” típusú tanácsok hangzanak el a leggyakrabban.
-
célszerű azt a módszert, vagy módszereket alkalmaznod, amelyek a te vállalkozásodhoz a leginkább passzolnak, ahelyett, hogy csak követed az éppen aktuális trendet.
-
bármelyik mellett is teszed le a voksodat, törekedj arra, hogy egyszerű másolás helyett varázsold egyedivé, különlegessé azt az eszközt, amivel az ügyfeleidet eléred. Ha ezt elmulasztod, ugyanúgy beleolvadsz a szürke tömegbe, és nem tudod majd meggyőzni a vásárlóidat arról, hogy miért éppen veled kössenek üzletet.
De mi kell mindehhez?
1. Mindenek előtt valami olyasmi, amit úgy tudnék megfogalmazni, hogy üzleti tudatosság. Ez alatt a következőt értem: Nem elég egy jó ötlet, egy termék, vagy szolgáltatás, amit el akarsz adni. Szükség van arra is, hogy felmérd, hogy milyen követelményeket támaszt veled szemben az aktuális piac és az ügyfeleid.
Mik az ügyféligények, egyáltalán van-e igény arra, amit értékesíteni szeretnél? Kik azok az ügyfelek, akiket érdemes megkeresned és hogyan tudod őket a leghatékonyabban elérni? Milyen kihívásokkal, nehézségekkel kell megküzdened a piacon? Miben és hogyan tudod megkülönböztetni magad a versenytársaidtól? Milyen részcélokat kell kitűznöd és elérned, és mindezt hogyan, ahhoz, hogy az üzleti céljaidat megvalósíthasd?
Tudom, hogy ez sokak számára teljesen egyértelmű, én még is úgy látom, hogy nagyon sok kezdő vállalkozás szenved attól, az ötlete, a terméke, vagy szolgáltatása mögött nincs egy jól felépített marketing, értékesítési és pénzügyi terv, amire aztán építkezhet.
Ha a fenti (és még sok-sok további, időközben felmerült kérdésre) sikerült megtalálnod a választ, akkor szükséged lesz egy nagy adag leleményességre és kreativitásra, ami ahhoz szükséges, hogy az üzletedet úgy tudd felépíteni, hogy te legyél a legvonzóbb, a legegyedibb megoldás a piacon.
Nyilván itt is sok minden függ az adott terméktől, szolgáltatástól, de mindenképpen törekedned kell arra, hogy kiemelkedj a versenytársaid közül, hogy elérd azt, hogy az ügyfél veled üljön le tárgyalni, még akkor is, ha hasonló témában egy tucat másik ajánlat is fekszik az asztalán. Na, ezen a ponton sokat segíthet egy szakértő, de azért ne legyenek illúzióid: Neked személyesen és szakmailag is nagyon oda kell tenned magad ehhez a részhez, elvégre:
A Te üzletedről van szó, amit Te ismersz a legjobban, így nem várhatod, hogy bárki kívülről a kezedbe nyomja a csodareceptet.
2. Ide kapcsolódik a kivitelezés. Nem mindegy ugyanis, hogy az ötleteidet hogyan valósítod meg, hogy milyen lesz az a kép, amit az ügyfeleid felé sugárzol. Törekedj mindig a minőségre és az igényes megoldásokra azokon a „felületeken” amelyeken az ügyfelek a cégeddel kapcsolatba kerülhetnek.
Ez lehet akár a honlapod, a szóróanyagaid, a kiadott ajánlatok, az üzleted, de akár maga az üzletkötő is, aki telefonon, vagy személyesen megkeresi az ügyfelet. A kevesebb, több elve itt is érvényesül. Senki nem várja el egy ételszállító cégtől, hogy Mercedes-szel terítse az ebédet, de ha futár ápolatlan, és az autót vastagon ellepi a kosz, biztos, hogy legközelebb nem szívesen rendelsz tőlük.
Persze, mindig mindenben nem lehetsz szakértő itt sem, így az üzleti folyamatok kivitelezéséhez érdemes és szükségszerű is olyan partnereket bevonnod, akik jobban értenek az adott területhez. Légy igényes a partnereid megválasztásánál is, hiszen hihetetlenül sokat ronthat a Te üzleteden, ha itt mellélősz, de ugyanilyen nagyot is lendíthet rajta, ha megtalálod a legjobbat.
3. A lista végén, de nem utolsósorban említem a kitartást. Ne higgy abban, hogy bármi egy varázsütésre megváltoztatja az üzletedet. Időbe telhet, amíg megtalálod azokat a megoldásokat, melyek eredményesen működnek a Te üzletednél. Sok sikert kívánok!
Ha van véleményed, saját példád a fenti témával kapcsolatosan, kérlek, oszd meg velünk, várjuk a hozzászólásodat!
Mindenkiben ott rejtőzhet a zseniális cégvezető, akinek a termékéért rajonghatnak az emberek, és aki valódi értéket teremt a vevőinek. De ehhez az út nem a másik másolásán vagy egy felkapott technika alkalmazásán keresztül vezet.
Igen, ehhez terveznünk kell és stratégiában gondolkodnunk. Egy tanácsadó nagyon sokat segíthet minket ezen a nehéz úton, de a mi szerepünket és felelősségünket nem ruházhatjuk át rá.
Elismerésem az írásért, nagyszerű gondolatok!
2011. 03. 16.
Üdv: János
2011. 03. 16.
Köszönöm az elismerő szavakat! Régóta motoszkált bennem a téma, és most én is úgy érzem, hogy sikerült a gondolataimat megfelelő módon szavakba önteni. Bízom benne, hogy idővel egyre több kis- és mikrovállalkozás vezetője felismeri, hogy az irányítás, a döntés tényleg az ő kezében van, és ebben a szektorban is előtérbe kerül a hosszú távú tervezés és a minőség.
További szép estét kívánok! üdv,Helga
2011. 03. 16.
Örülök, hogy tetszett a cikk és mindig szeretettel várunk a blogon!
További szép estét kívánok! Helga
2011. 03. 16.
Azt nem tudnátok megírni, hogy mi a jó: a nagyon egyedi design , az egyszerű kinézet vagy a trend követés?
Egyáltalán milyen gyakran kell újra-fazonírozni? 3 év? 5 év? Gondolom ennél több a weblapoknál már túl késő.
A rózsaszínnel kiemelt gondolat akár napi ima is lehetne! :)
2011. 03. 21.
Ők segítenek nekünk azt eldönteni, milyen megoldások felé mozduljunk el, mi az ami működik, és mi az, ami nem. Ez szoros, már-már napi szintű együttműködés, szóval semmiképpen sem olyan, hogy most megcsinálom, aztán egy-vagy két év múlva megnézzük, hogy kell-e még valamin változtatni.
Éppen ma beszéltünk velük a másik üzletágunk honlapja kapcsán, és azt tanácsolaták, hogy egy kész oldalt - ha jól van megcsinálva, jól van dizájnolva, az üzleti célokat támogató koncepcióval van ellátva - "nagyszervíz szinten" 3-4 évig nem kell bántani, csak maximum kisebb dolgokat (új termékkör, új kampányoldal, esetleg új menüpont) kell hozzátenni vagy elvenni belőle, ezek lesznek a napi/heti feladatok egy oldallal. De semmiképp sem kell évente "átfazonírozni", azaz új dizájnt adni neki.
Szerintem, ha te is találsz magadnak egy hozzájuk hasonló kreatív, lelkes, klassz webes csapatot, akkor egy olyan oldallal gazdagodhatsz, amelyhez évekig nem kell hozzányúlnod. (Egyébként őszinte szívvel ajánlom Neked az Across-os gárdát, itt éred el őket: www.across.hu)
Sok sikert kívánok Neked a megvalósításhoz!
2011. 03. 22.
Nagyon tetszenek a gondolataitok. Már eddig is sokat tanultam Tőletek! Írásaitokból sok bátorítást kaptam.
Én az üzletépítés rögös útjának még csak az elején tartok. Kellenek a tanácsok, jó, ha ismerjük mások tapasztalatait, de igazad van abba, hogy egyedivé kell válni. Amikor elhatároztam, hogy "MEGCSINÁLOM", tudtam, hogy sokat kell tanulnom, sok türelemre lesz szükségem. Amit nem tudtam, hogy "minden nem közelebb visz az igenhez". Hát eddig olyan sok nemet gyűjtöttem, hogy az igenek alig látszanak ki közülük! Persze, ha igaz a mondás, akkor már közel járok az IGEN KAPUJÁHOZ.
Sokat segít, ha olvasom az írásaitokat! Kösz!
Nem adom fel, hiszem hogy megcsinálom!!!
K
2011. 03. 23.
2011. 03. 24.
A tegnapi iszonyúan nehéz napom után szárnyakat adtak a kedves és biztató soraid! Izgatottan várom a következő leveleteket.
További szép és jó hétvégét! Baráti üdvözlettel:
Hajnalka
2011. 03. 26.
Véletlenül futottam bele az oldalatokba, de leragadtam... :) Olyan dolgokra tudtok rávilágítani, ami ott van az ember orra előtt és még se látja. Tetszik. Ezért is kérnék némi szakmai tanácsot, mert valami még mindig hiányzik a saját vállalkozásomból, és nem jövök rá, hogy mi. A kézműves weboldalammal kapcsolatban adódtak gondjaim. Személy szerint közgazdasági szakközépiskolába jártam, tanultam értékesítést és marketinget is, viszont a gyakorlatban sose ment. Talán azért mert nem vagyok híve a "tukmáljunk rá valamit valakire, még akkor is, ha nincs rá szüksége" módszernek. Ami érdekesség, hogy édesanyám kitűnően értékesít, dolgoztunk is egyszer egy helyen, ő egy hónap alatt a legjobb lett, én meg egy szerződést sem tudtam összehozni. Ügyfélszolgálati-asszisztensként végeztem, így kellemesen elcsevegtem minden vezérigazgatóval és vezetővel, eladni "magamat" mégse tudtam.
Viszont nagyon szeretném a mostani vállalkozásomat sikerre vinni, és ehhez ugyebár kellenének azok az értékesítési és marketing dolgok, amiket nem sikerült elsajátítanom. Én úgy gondolom (aztán lehet, hogy tévedek), hogy az egyediségemmel, a kitartásommal, és a minőségi munkámmal semmi probléma, mégse jutok egyről a kettőre. 2 hónapja nem adtam el semmit, annyit sikerült "elérnem", hogy csúnyán fogalmazva, lenyúlták az egyik ötletemet. Egyedi volt, kicsit átdolgozták, de gyakorlatilag lemásolták. A meglovasított termékfajtából aztán 6 eladása is lett a konkurenciámnak.
Ez a problémám. Bízom benne, hogy a már meglévő értékesítési tapasztalatoddal tudsz valami jótanáccsal szolgálni nekem! Idővel a kézműveskedésből szeretnék megélni, tudom, hogy nem megy 5 perc alatt, és még rengeteg tanulnivalóm van több téren is, de ez az egyetlen dolog, amihez igazán értek, és nem szeretném néhány butaság, vagy az értékesítési tapasztalatlanságom miatt elbukni, elrontani.
Előre is köszönöm, Virág...
2011. 04. 01.
1. A legfontosabb, hogy bízz magadban! Jól érzed, az értékesítés nem arról kell, hogy szóljon, hogy „tukmáljunk rá valamit valakire, még akkor is, ha nincs rá szüksége”. De hát itt nem is ez a helyzet! Azt írod magadról, hogy egyedi vagy és minőségi a munkád. Biztos vagyok abban, hogy akik kézműves termékeket vásárolnak, azok számára nagyon fontos ez a két dolog: egyedi és minőségi tárgyakat szeretnének kapni a pénzükért. Tehát az első és legfontosabb dolog, hogy Te magad is higgy abban, hogy amit árulsz, az értéket képvisel, hogy azok az emberek, akik megveszik az alkotásaidat, vagy akik ajándékba kapják (!), valami jó dologban részesülnek. Hidd el, nagyon fontos a pozitív hozzáállás, még akkor, ha esetleg csak egy web-es felületen érintkezel a vásárlókkal. Minden információ, amit „felpakolsz” magadról, akaratlanul is sugározni fogja a belső bizonytalanságodat, vagy éppen a magabiztosságodat.
2. Ha jól láttam, egy olyan honlapon vagy fent, ahol rajtad kívül számtalan más kézműves is árulja a portékáját. Itt különösképpen nagy jelentősége van a csomagolásnak, annak, hogy kitűnj valamilyen módon a többiek közül, különben tényleg nagyon nehéz elérni, hogy a sok-sok gyönyörű holmiból éppen a tiédre essen a választás. Ahogy láttam, elég kötöttek a lehetőségek, hogy mennyi és milyen infó kerülhet fel rólad (fénykép, bemutatkozás, profil, felhasznált anyagok, színek, egy pár fotó a termékekről). Ezt a részt tehát mindenképpen nagyon egyedire kell megcsinálnod, úgy, hogy felcsigázd azoknak az érdeklődését, akik a bemutatkozásodat elolvassák. Van saját honlapod is? Ha nincs, szerintem sokat segítene, ha csinálnál egyet. Így sokkal tágabbra nyílnak a lehetőségeid, hogy bemutatkozz, hogy az egyéniségedet megcsillogtasd. Adhatsz ajándékozási tanácsokat, kiteheted a vásárlói visszajelzéseket azoktól, akinek tetszenek az alkotásaid, írhatsz ismertetőt a különböző kézműves technikáktól, adhatsz tippeket, ötleteket, tanácsokat azoknak, akik érdeklődnek a téma iránt, vagy akik maguk is szeretnének kézműveskedni. Szóval, szakértőként pozícionálhatod magadat a saját területeden. Ez nagyon fontos ahhoz, hogy ne csak egy legyél a számtalan kézművesből, aki a termékeit szeretné eladni.
3. És végül, amire reagálni szeretnék: „lenyúlták az egyik ötletemet”. Nos, ez tényleg nem szép dolog, de ne rágódj rajta! Lehet, hogy igaz az a mondás, hogy nincs új a nap alatt? Hasonló esetek, sajnos, más területeken is előfordulnak. Ha tudnád, hogy mi magunk is hányszor szembesültünk ezzel a jelenséggel! Mivel egy olyan területen mozogsz, ahol nincsenek „levédett” termékek, ez ellen nem tehetsz semmit. Bár lehet, hogy ez csak kis mértékben vigasztal, de inkább légy büszke arra, hogy olyat alkottál, ami felkeltette a konkurencia érdeklődését. Lépj túl az ilyen bosszantó dolgokon, és haladj tovább azon a jó úton, amit kijelöltél magadnak, azaz koncentrálj a személyes fejlődésedre.
Sok sikert és kitartást kívánok! Baráti üdvözlettel, Helga
2011. 04. 01.
Köszönöm a tanácsokat, megint kicsit úgy érzem magam, mint aki attól a bizonyos fától eddig nem látta az erdőt... Igen, azt eddig is tudtam, hogy ami másnak egyszerű, nekem nehéz és fordítva, de azért néhány dolgot sikerült új megvilágításba helyezned, és hálás is vagyok érte. Amennyiben sikerül belátható időn belül sikeresebbnek lennem, jelentkezni fogok, mert tudom, mennyire jólesik az embernek az, ha visszajelzést kap.
Még egyszer köszönöm, további jó munkát kívánok mindkettőtöknek, Virág
2011. 04. 04.
2011. 06. 22.