Vidék kontra Budapest?

2011.05.13. | Szombati Orsolya

"Sokat jársz vidéki cégekhez is?" - kérdeztem a velem szemben ülő értékesítőt, és tősgyökeres budapesti lévén először nem értettem, hogy miért találja olyan viccesnek a kérdésemet, és kezd el vigyorogni.

Vidék kontra Budapest?

Aztán amikor rákérdeztem derültségének okára, elmondta, hogy ő, zalaegerszegi lévén, nemigen szokta azt a szót használni, hogy vidék. Egyszóval nem mondja, hogy ma vidékre megyek ügyfelet látogatni, hogy valaki vidékről érkezett, sőt, azt meg aztán pláne nem, hogy valaki, vagy valami vidéki. Mert hogy ez olyan igazi budapesti szófordulat. És még minősítette is a dolgot, amit én most nem teszek. 

Ezen elgondolkodtam. Merthogy a budapestiek nagy része, akarva, akaratlanul, de használja ezt a két kategóriát, hogy vidéki, meg pesti.

De vajon tényleg létezik ez a két kategória?  Tényleg van különbség az emberek között? 

 

Nézzüki meg értékesítési szemszögből!  

Egy pár hónapja, vidéken (!) :) tartott, értékesítési tréningünkön az egyik résztvevő elmesélte, hogy a központban (Budapest) lévő menedzsment szemléletváltást szeretne az értékesítési területen. 

A közös ügyféllátogatások során, többször kaptak olyan visszajelzést, hogy a vezetők szeretnék, ha az értékesítők kicsit határozottabban lépnének fel az üzlet lezárása érdekében.

Célszámokat kaptak arra vonatkozóan, hogy az üzletkötés egyes szakaszaiban, hányszor és milyen időközönként hívják fel, keressék fel az ügyfeleket.

Bevezetésre kerültek olyan módszerek is, amelyek segítségével az üzletkötők nyomást gyakorolhatnak az ügyfelekre, annak érdekében, hogy növekedjen a megrendelés volumene, vagy hamarabb adják le a megrendelést. Más irányból megfogva, az értékesítők a jövőben szankcionálhatják, ha az ügyfél nem adja elég gyorsan a megrendelést, vagy nem rendel elég nagy mennyiségben.  

Az említett értékesítő azonban a korábbi tapasztalatai alapján úgy vélte, hogy ezek a módszerek a mai magyar tradicionális üzleti környezetben nem tudnak eredményesek lenni.

Véleménye szerint a kisebb településeken működő vállalkozások, de még a nagyvárosokban lévő kisebb cégek esetén is kiemelt szerepe van a személyes kapcsolatnak egy-egy értékesítési helyzetben.  Sok esetben inkább számít az, hogy ki kit mióta ismer, kinek a sógora, komája, minthogy mennyire versenyképes az ajánlat. Ráadásul a vállalkozások nagy részénél komótosabban történnek a változások, lassabban születnek meg az üzleti döntések, ráérősebben haladnak a dolgok.

Szerinte ez egyrészt az emberek mentalitásából, másrészről pedig a cégek belső szervezeti felépítésének, döntési folyamatainak sajátságos, „vidéki” voltából adódik.

Az ügyfelek rosszul reagálnak arra, ha az értékesítő nyomul, ha siettetni akarja a történéseket. A lassú víz partot mos, és az „Igyunk meg egy kávét (felest), aztán majd beszélünk az üzletről is” taktika, szerinte előbb, utóbb sokkal inkább meg fogja hozni a gyümölcsét, mint az újonnan bevezetett módszerek.

Egy szó, mint száz, a mondanivalójának a lényege az volt, hogy amit Budapesten a nagyokosok kitalálnak, az nem fog működni a vidéki környezetben.

Nos, nem célom igazságot tenni és megítélni, hogy igaza volt-e vagy sem az említett kollégának ebben a konkrét ügyben. Ezért arra kérlek téged is, hogy te se ilyen irányba vidd el a dolgot!

Szóval, te mit gondolsz erről?

Őszintén érdekel a véleményed és a tapasztalatod:

  • Amikor kiválasztod, hogy milyen értékesítési módszereket, milyen értékesítési stílust alkalmazol, számít-e hogy budapesti, vagy vidéki az üzleti partnered?

  • Van-e jelentősége annak, hogy milyen iparágban tevékenykedik az adott cég?

  • Hogy állami vagy versenyszféra, magyar cégről, vagy multiról beszélünk?

  • Szoktál-e általános szabályokat alkotni arra vonatkozóan, hogy milyen típusú céget hogyan közelítesz meg?  

Várom a véleményedet és a hozzászólásodat a témához!
 
Ha pedig tetszik ez a bejegyzés,  vagy érdekesnek találod ezt a felvetést, ne fogd vissza magad, bátran nyomd meg a "Tetszik" gombot! 
Hozzászólások (19 db)
Kati szerint: Vicces, mert - bár a vidék szót mindenki használja, Budapesten senki soha nem érti ezt félre, csak "vidéken" ;) - én is tegnap kaptam a fejemre a fb oldalunkon, hogy a vidéki szó egyáltalán nem PC. Ma jöttem rá arra, hogy én mindig is nagyon szerettem a nem Budapesten üzemelő ügyfeleket.
2011. 05. 13.
Bossányi Tibor szerint: A vidék "vidéken" is mást jelent mint Budapesten. Pl. egy kisvárosban a vidék a környező kis falvakat és tanyákat jelenti. :)
2011. 05. 13.
Erika szerint: Vannak bevált napok,és bevált napszakok a telefonálásra. Új ügyfél: Lehetőleg nem hétfő és nem péntek, nem reggel a munkaidő kezdetekor és nem a végén. Tehát jellemzően kedd,csütörtök 14-18óra között.nPersze más a helyzet meglévő ügyfélnél, vagy folyamatban lévő ügy esetén. Budapest vagy vidék? Vagy nagyváros és kisváros? Nagyváros: Bizonyítanod kell a terméked versenyképességét, a szakmai kompetenciádat. Vidéken még mindig az emberi értékek dominálnak az üzletkötés folyamatában, azután az előbb említett dolgok.Pesten nem kiváncsiak arra, hogy a nagyapád is főzött-e pálinkát, vidéken ez a közös pont az üzleti alap is lehet. :)
2011. 05. 13.
Szakály Tibor szerint: Ez a "vidéki" kérdés nálam is felvetődött... de nem tudom, hogy mit lehetne helyette használni, ami pc. A magyarországi az nem jó, mert annak részhalmaza Budapest is... Szerintetek?
2011. 05. 13.
Erdélyi Gréti szerint: Tapasztalatom szerint..igencsak elmosódott a határ mióta weboldalam van.nMégis inkább fogadják szívesen a tanácsaimat,akik kisvárosban..v agy faluban élnek.
2011. 05. 13.
Zsivnovszki Edina szerint: Volt fél éve egy érdekes tapasztalásom. Egyeztettem egy ismerősömmel időpontot, elmentem hozzá és beszélgettünk. Arról, amiről szerettem volna sajnos csak nagy vonalakban, amolyan kedvcsinálóként. Nem irányítottam elég keményen, kávézgattunk. De a konkrét téma felvillant néhányszor. Pár hét múlva odament a konkurencia, a kávét nem fogadta el, de az üzletet elvitte. Káros az a sok koffein!!! :)
2011. 05. 13.
gabesas szerint: Van mindkét oldalról tapasztalatom, sőt egyszerre lakok és dolgozok Bp-n is meg vidéken is:) A "vidék" is sokféle. Az a tapasztalatom hogy 100e-es megyeszékhelyeken jóval kevésbé számít ez az emlegetett sógor-koma ismerettség, mint a még kisebb városokban. Van egy 15e-es kisvárosban egy rádiónk meg egy újságunk, sokkal sikeresebben tud olyan ember (legalábbis médiafelületet) értékesíteni, aki "mindenkit ismer", megyeszékhelyen ez jóval kevésbé számít. Ja, a Bp-vidék viszonylagban nekem az a kedvencem, amikor szóbakerül hogy hol lakok hogy "ismerek ott egy embert, xy-nak hívják, nemismered?" Nem, nemlehet 100-200e embert ismerni egy városban :)
2011. 05. 13.
Lukász Helga szerint: Sziasztok! Szépen megmozgatta a társaságot a téma:-), ez volt a célunk. Úgy látom, hogy többen is egyet értetek azzal, hogy vidéki viszonylatban jobban számít az emberi vonal, a személyes ismeretség. Habár, Gabesas-nak igaza van abban, hogy egy több tíz-, netalán százezres vidéki településen már nem ismerhet mindenki mindenkit. Igaz, hogy vidékre leutazgatni innen Budapestről macerás (habár a budapesti dugókat ismerve, ez nem is mindig igaz), én még is nagyon kedvelem na nem budapesti ügyfeleinket. Pontosan amiatt amit a cikk is feszeget. Ott valahogy más tempóban élik az emberek az életüket, sokkal személyesebbek a megbeszélések. És bizony nekem jól esik néha kiszakadni ebből a fővárosi rohanásból. Viszont többen is felvetettétek, hogy a vidéki szó nem pc kifejezés. Ezzel egyetértek, én is kerültem már olyan helyzetbe, hogy éreztem, a másiknak rosszul esik, hogy ezt a szót használom. Ötletem viszont nincs, hogy mit lehetne helyette, ezért várom a javaslatokat! További szép hétvégét kívánok mindenkinek! Sziasztok, Helga
2011. 05. 14.
Lukász Helga szerint: Érdekes! az összes sortörés helyett n betűket szúrt be a gépem. Remélem, azért tudjátok értelmezni, amit írtam:-)
2011. 05. 14.
Moravecz Róbert szerint: Több mint tíz éves tapasztalttal, azt kell erre mondanom, hogy én az elméleti értékesítési szabályokat szinte mindenhol meg tudtam dönteni a személyes kapcsolatépítési stratégiámmal. Főleg "vidéken", de vannak partnerek a "nagyFaluból" is.nSzerintem az lehet sikeres, aki mihamarabb ráérez, hogy a vásárlójának milyen stratégia jön be. Ennyi az lényeg. :)
2011. 05. 15.
gabesas szerint: @Helga: nemtudom milyen motor fut alattatok,de több hozzászólást is értintett. Valami hülyén értelmezett security miatt valószínűleg előbb van kigyomlálva a szövegből az összes \ jel, mielőtt nl2br-el átvan alakítva a hasznos sörtörés (az ominózus \n-ek) html sortörésekké, ez rendszerhiba, szólj az illetékesnek.
2011. 05. 15.
Robi szerint: Sziasztok! Szerintem nem is biztos, hogy a"vidék" szó veri ki a biztosítékot, hanem a "leutazok" Pestről és "felmegyek" Pestre használat. Én erre szoktam vigyázni. :)
2011. 05. 16.
Gergő szerint: Nem a témához tartozik, @gabesas köszönjük az észrevételt, javítottuk a jelzett hibát.
2011. 05. 16.
Szombati Orsolya szerint: Gabesas, nagyon köszönöm a visszajelzésed, és Gergő Nektek is, hogy ilyen hamar akcióba lendültetek. :)
2011. 05. 16.
Marcsi szerint: Szerintem elég sok különbség van a fővárosi és vidéki ember között, úgy tapasztaltam sok szempontból. Persze igaz, hogy minél nagyobb városról van annál kisebb ez a különbség. Valóban sokat számít a személyes kapcsolat. De más különbségek is vannak.
Úgy vettem észre a vidéki ember óvatosabb, lassabban lép, hoz döntést. Viszont ha döntött, akkor ritkán gondolja meg magát. Hűségesebb, jobban kitart hosszútávon is egy cég vagy üzleti partner mellett. Az ígérete többet ér, sokkal ritkább az átverés, becsapás. Így bár nehezebb az értékesítés, különösen az elején, de biztosabb és hosszú távra lehet számítani az üzleti kapcsolatokban. Sajnos a vidéki szónak negatív kicsengése van, pedig pont a fentiek miatt pozitív is lehetne, és akkor nem kéne helyette kitalálni másik szót.
2011. 05. 17.
Gabella szerint: Miért kell ezt ennyire szétválasztani? Ha azt mondod, "egy budapesti konferencián", azt mért bonyolult mondani, hogy "egy békéscsabai, szolnoki, veszprémi konferencián, stb."???
2011. 05. 17.
Lukász Helga szerint: Szia Gabella! Pont ezt mondta nekem is egy nem budapesti ügyfelem, hogy ő minden esetben kimondja a település nevét, tehát kerüli a vidék szó használatát általánosságban.
Szerintem egy kapcsolót kell átállítani a fejünkben, sokszor csak egyszerűbb a vidéki szót használni, pedig egy kis odafigyeléssel elkerülhető ez a szó.

Szép napot! Helga
2011. 05. 18.
Lukász Helga szerint: Szia Marcsi! Egyetértek, a vidéki szónak sokszor van negatív kicsengése, pedig a tapasztalatok tényleg azt mutatják, hogy sokszor nagyon kellemes és eredményes az együttműködés a nem budapesti ügyfelekkel. Azért szeretjük a budapestieket is :-) Kellemes napot! Helga
2011. 05. 18.
Carlyazz szerint: Bp-ről sokat utaztam az országban mindenfelé. Egy dunántúli nagy termelő vállalat idősebb igazgatója mesélte nekem (potenciális ügyfelem), hogy járt már nála a konkurenciám, s szintén értékesíteni szerette volna nála. Elmondása szerinta a fiatal srác az alábbi mondattal kezde a "jégtörést": Na mi újság itt vidéken?
A következő pillanatban már az ajtón kívül volt...:) volt...:)
2011. 05. 30.
Szólj hozzá Te is!
Szeretnél hozzászólásaid mellé avatar ikont? A gravatar.com segítségével 5 perc alatt elkészítheted.

(ne félj, nem jelenik meg az oldalon)
Megjelent!
Akadálymentesített változat
Betűméret növelés:
Tippek neked!
Blog értesítő
Következő tréningek
Sales blog friss
Facebook rajongók