Tényleg leáldozott az e-mail marketingnek?

2014.01.26. | Szombati Orsolya

Talán Te is sok helyről hallod mostanában, hogy leáldozott az e-mail kampányok sikerének, az e-mail marketing és a hírlevél lassan elavult eszköznek számít, mert itt az új nagyágyú: a közösségi média. Most ebben rejlik az online sikerek titka.

Sőt, tovább megyek: nemrég egy közösségi oldalon ezt olvastam (idézem): ...Az a fő téma 2014-ben, hogy az email marketing halódik. Ami igaz..."

Vajon ez valóban igaz lenne? Tényleg temethetjük az e-mail marketinget?

Szerintem pedig NEHOGY ELTEMESD az e-mail marketinget!

Ezen aképen egy piros és egy kék box kesztyű van, épp egymáshoz csapódnak. A pirosra az van írva: email, a kékre az, hogy facebook

A fotó forrása: mediabistro.com

Mivel a saját és az ügyfeleink e-mail kampányaival kapcsolatban egészen más tapasztalatokra tettünk szert, kicsit utánajártam annak, hogy vajon csak mi lennénk-e kivételesen szerencsések, vagy tényleg az a helyzet, hogy befellegzett az e-mail marketingnek.

A facebook ráerősített

Való igaz, hogy az utóbbi évben igen erősen felzárkózott a közösségi média a modern marketing eszközök közé, azonban én mégsem mondanám azt, hogy egyértelműen a facebook, twitter, instagram, pinterest, youtube és társai viszik ma a prímet.

Az elmúlt hónapokban több ügyfelünk is megkeresett minket a marketing kivitelezési üzletágban, azzal, hogy erősítsünk rá a facebook kommunikációjára, mert mindenhonnan azt hallja, hogy onnan jön most a sok profit, és ebben van a nagy lehetőség.

Szerintem ez nem igaz, mert egészen másra való a facebook és másra az e-mail!

A facebook marketing és az e-mail marketing szerepét, hatékonyságát körülbelül annyira lehet csak összehasonlítani, mint egy divatos, répafazonú farmernadrágot, és egy téli bundacsizmát. Mind a kettő a ruhatárad része lehet, mind a kettőnek van szára, de mind a kettő másra való. Mindkettőt más testrészedre veszed fel, ha nem akarsz fagyoskodni a téli hidegben.

Ugyanez a helyzet az e-maillel és a facebook-kal is. Mind a kettő része a marketing „ruhatárnak”, és egyik sem rosszabb, vagy lényegtelenebb a másiknál. Mindkettő kell, de más-más célra kellenek.

Egyetértek abban, hogy a facebook egy kiváló csatorna arra, hogy a céged napi szinten kommunikáljon a követőihez, vásárlóihoz, és kicsit közelebb kerülj a rajongótáborodhoz „emberileg”. Ezen a csatornán tény, hogy gyorsabban fogsz interakciót, visszacsatolást kapni, és a kiposztolt tartalmakat a követőid, lájkolóid egyetlen gomb megnyomásával oszthatják tovább ismerőseiknek, amely akár még több rajongót, követőt is hozhat cégednek.

Az is egyértelmű előnye az e-mail marketinggel szemben, hogy a facebook-on akár naponta többször is posztolhatsz anélkül, hogy zavarnád üzeneteddel az olvasót. Képzeld csak el ugyanezt napi többszöri hírlevéllel! :)

Ha azok közé tartozol, akik ügyesen kezelik a facebook oldalukat, akkor például egy kampányidőszakban remekül át tudod terelni a facebook forgalmat a saját céges weboldaladra, amelynek célja egy adott termék, vagy szolgáltatás közvetlen értékesítése. Vagy ha „lájtosabban” szereted, akkor egy követőidből pár okos trükk bevetésével seperc alatt csinálhatsz feliratkozót. De tudd, hogy a facebook elsősorban nem erről szól.

És mit mondanak a számok?

Azonban van itt néhány olyan tény, amely mellett Neked sem szabad becsukott szemmel elmenned.

Annak ellenére, hogy a facebook-on hatalmas élet zajlik, soha nem tudhatod pontosan, hogy a kiposztolt üzeneted mikor, melyik követődnél ért célba, és melyiknél nem. Hiszen a hírfolyamban egy szempillantás alatt kerül a sor végére az üzeneted, s ha a követőd nem olyan jó fej, hogy kifejezetten a céges oldaladon kövesse nyomon darabról-darabra az általad kiposztolt tartalmakat, akkor lehet, hogy olyasmiről is lemarad, olyasmit is figyelmen kívül hagy, amit mi mindenképp szeretnél neki elmondani.  És ha ez egy értékesítési célú üzenet, vagy tartalom, akkor máris egy potenciális vevővel kevesebbhez jutott el a mondanivalód, ami már a zsebedet is érinti.

Ezen a képen egy hatalmas zsák pénz van.   A zsák fent nincs bekötve, folynak ki belőle a bankjegyek. (szép látvány, imádnám élőben is...)Ezen a képen egy hatalmas zsák pénz van.   A zsák fent nincs bekötve, folynak ki belőle a bankjegyek. (szép látvány, imádnám élőben is...)

Aztán: a facebook statisztikák legendásan megbízhatatlanok, folyamatosan változik a hírfolyamban az üzenet-megjelenítési algoritmus, és az is tény, hogy egyre kevesebb rajongónak engedi láttatni külön térítés nélkül a facebook a bejegyzéseidet, tartalmaidat. Hisz a facebook-nak, mint vállalkozásnak is nyilvánvaló érdeke: bevételt kell generálni. Azt pedig csak úgy lehet, ha szépen lassan fizetséget kér azért, hogy rajongóid minél szélesebb köre számára legyen látható az üzeneted. 

Ha hajlandó vagy a posztjaid láthatóságáért fizetni, akkor elérheted, hogy egy-egy bejegyzésed többször is megjelenjen az általad meghatározott körnek. Ehhez azonban lehet, hogy mélyen a zsebedbe kell nyúlnod.

Az e-maileknél azonban más a helyzet. Az üzeneted biztosan (na jó, kvázi biztosan…: a hibás címeket, a megszűnt postafiókokat, a betelt mail kvótákat és hasonlókat leszámítva) landol a feliratkozód postafiókjában, és az már csak rajtad, és a tárgymezőbe töltött kreativitásodon múlik, hogy megnyitja-e a leveledet az olvasó. Sőt, ha olyan, egyszeri díjas, profi hírlevél küldő szoftvert használsz, mint például a Webgalamb, akkor az e-mailek kiküldése tényleg nem kerül egyetlen filléredbe sem - még akkor sem, ha történetesen több tízezer címre küldesz levelet.

Talán ezért sem véletlen az a statisztika, amelyet egy közelmúltban végzett kutatásból ismertem meg, amely szerint az e-mailezés még mindig az első számú online tevékenység a felhasználók között.

E-mail vs Social Media "fogyasztás":  94% - 61%

A 18-65 éves, felnőtt lakosság körében végzett kutatás bebizonyította, hogy míg az e-mailt 94% csekkolja napi szinten (akár naponta többször), addig ugyanez az arány a közösségi média tekintetében pusztán „csak” 61%. Sőt, a felnőtt lakosság 75%-a jelölte meg az e-mailt olyan preferált csatornaként, amelyen szívesen fogad reklám célú, marketing üzeneteket.

Ezt keírom még egyszer, mert annyira fontos a fejedbe vésned:  

A felnőtt lakosság 75%-a mondta, hogy jobban szeret e-mailben ajánlatot kapni, mint a közösségi médiában!

Tehát a napnál is fényesebb: ha a célod az értékesítés, akkor a hírlevelezést és az e-mail marketinget egyszerűen TILOS hanyagolnod! Ha eddig nem ment, akkor nincs mese: ez is csak olyasvalami, amit meg kell tanulnod. Mert igenis lehet eredményes, vevők tömegét megmozgató, sok bevételt hozó e-mail kampányokat készíteni!

(Hamarosan meg is mutatom, hogy hogyan, de erről majd később!)

Persze, azért a facebook-ot sem szabad teljesen háttérbe szorítanod, mert kiváló kiegészítője lehet a kampányod sikerének, és rendkívül izgalmassá teheti a teljes értékesítési folyamatot.

Ha például az értékesítéshez használsz sales videót (mint amilyet láthattál már az ugyfelvadasz.hu >> oldalunkon is), akkor egy ilyen videót remekül tudsz népszerűsíteni, reklámozni a facebook-on is. Tömegével tudsz a videóra feliratkozókat, érdeklődőket behozni. És ha jó a videó, akkor akár még  vírusszerűen is terjedhet a neten a tartalom, amit gyártottál.

A facebook jó lehet például az „infócseppentés” fázisában is, amikor még nem árulod el, hogy pontosan mire készülsz, csak „izgatod” a listád. Például: felteszel a facebook-ra egy fotórészletet a legújabb termékedből, vagy csak egy egyszerű találós kérdést, és megkéred a hírlevél olvasóidat, hogy menjenek fel a facebook oldaladra, és egy apró nyereményért cserébe találják ki, mire gondoltál.

…vagy a termékfejlesztés fázisában, piackutatási céllal kérdezz-felelek nyílt napot is szervezhetsz, ahol a kérdések beküldői között sorsolsz ki valamit. Mindenki jól jár: Te értékes információkhoz jutsz, ami alapján el tudod kezdeni a termékfejlesztést, pár szerencsés nyertes klassz ajándékot kap, a többi kérdező pedig hozzájut a válaszként megírt szakértői tanácsaindhoz. Ha a facebook-ot és a blogot hasonlítod össze, akkor megint egyértelmű, hogy a facebook-ra nagyobb kedvvel kapsz kommenteket, kérdéseket.

ezen a fotón sok kis kézzel rajzolt emberke van. mindegyik más szinű, és egy felhő jön ki a fejükből (mintha mondanának, vagy gondolnának valamit)

És még…

Megoszthatod a facebook-on a szakmai blogodban megjelent cikkeidet, a céges videóidat, vagy a témádhoz kapcsolódó, de máshol elérhető publikációkat... És még számtalan lehetőség áll a rendelkezésedre rajongó táborod figyelmének, érdeklődésének ébren tartására és céges hírneved öregbítésére.

Facebook marketing témában érdemes az OMA Facebook Szemináriumait látogatni, vagy követni Lévai Richárdot és  Közösségi Marketing Vállalkozásoknak facebook oldalt.

Ha egy rendezvénnyel kellene párhuzamba állítanom a két marketing eszközt, akkor azt mondanám, hogy a hírlevél és e-mail kampány együttvéve a szakmai előadás, a végén egy sales prezentációval, a facebook pedig az ebédszünetben elfogyasztott közös ebéd az előadóval, kötetlen, nem értékesítési célú beszélgetéssel.

Valamire mégsem a facebook a legjobb!

Nekem az a személyes tapasztalatom, hogy a facebook sok mindenre remekül használható, de ha a közvetlen értékesítés a célod, akkor nem ez a leghatékonyabb marketing eszköz.

Ahhoz, hogy a facebook oldalad és a bele fektetett rengeteg energia profitot is hozzon neked, nagyon okosan kell egy céges oldalt, és egy marketing kampányt a facebook-on menedzselned. Mindenek előtt napi szinten ébren kell tartanod a rajongótáborod figyelmét, és rengeteg időt és energiát kell a napi (!!!) hasznos tartalom gyártásba fektetned.

S ha beindul a kommentelés....

No, akkor mindig ugrásra készen kell lenned. A minőségi tábor kiépítése érdekében szigorú szabályokat kell lefektetned: gyomlálnod kell a kamu profilokat, a rosszindulatú hozzászólókat, a nem-kvalifikált (célcsoporthoz nem tartozó) követőket, és az ingyen-reklámozókat... Egyszóval ahhoz, hogy az oldalad színvonalas és hasznos legyen, rengeteg energiát bele kell tenned.

E-maillel viszont sokkal könnyebb dolgod van!

Gondolj csak arra, hogy mennyivel könnyebb egy e-mail listát menedzselni, a feliratkozói adatbázist építeni, karbantartani, mint egy facebook rajongói tábort! Ahol tulajdonképpen a nevén kívül semmit nem tudsz a legtöbb követődről. Másfelől, szinte  a lehetetlennel egyenlő minden követőd e-mail címét megszerezni, és rögzíteni az adatbázisodban. (Persze, mint mindenre, erre is vannak megoldások, gondolok itt azokra az alkalmazásokra, amelyek eltárolják az alkalmazást használó fél adatait. Ám ehhez az kell, hogy a követő hajlandó legyen az általad sok pénzért lefejlesztett alkalmazást használni.)

Egy másik fontos szempont az e-mail mellett, hogy itt egészen pontosan mérni tudod, hogy a kiküldött leveleidet ki az, aki megnyitotta, ki az, aki élt az ajánlatoddal, ki az, aki vásárolt. Képes vagy a listádakat szegmentálni, a különböző szegmenseknek más és más üzeneteket küldeni, ezzel fokozva a kampányod eredményességét. Követni és mérni tudod a konverziókat. Erre a facebook-on csak nagyon csekély lehetőséged nyílik.

Az e-mailes üzeneteinkben a fontos mondanivalót kiemelheted kövéren szedett betűkkel, aláhúzással, beszúrhatsz képet, fotót, videót, a karakterszámban sem vagy megkötve. Annyit írsz, amennyit nem szégyellsz. Ugyanerre csak limitált lehetőségeid vannak a közösségi médiában: fotókat, videókat előre meghatározott helyekre tehetsz csak be, és sokszor limitálva van a kreálható üzenet hossza is, a kiemelésekről meg már nem is beszélve…

Sőt, e-mailben készíthetsz, olyan, több lépcsőből álló, egymásra épülő, értékesítési célú e-mail sorozatot, amelynek egyes részeit biztosan el tudod juttatni közvetlenül az olvasódhoz. Ezt egy facebook kampánnyal csak igen bajosan tudod véghezvinni.

Egy szó mint száz, én azt mondom: ne temesd még el az e-mail marketinget!

Pláne, ha a legutóbbi két kampányod igenis sikeres volt!

Ha pedig most azt érzed, hogy nem hozta meg az e-mail a várt sikereket Neked, akkor pláne tarts önvizsgálatot! Szerencsére egy-egy e-mail kampány eredményeit utólag is ki tudod értékelni, mert a számok, a statisztikák igen beszédesek.

- Kevesen nyitották meg a leveleidet? >> Nézd meg a tárgymezőt! Elég izgalmasra sikerült, vagy inkább lapos volt?

- Kevesen kattintottak a levélben szereplő linkre, ami a sales oldaladra vitt? >> Olvasd át újra a levelet! Érdekes volt a tartalom, amit írtál? Vagy még Te is bealszol rajta, ha újra elolvasod?

- Sokan átkattintottak a weboldaladra, de kevés volt a vásárlás? >> Tedd a szívedre a kezed! Elég vonzó volt az ajánlatod? Vagy csak odalöktél egy sima árakciót? Adtál garanciát? Tettél ki referenciát? Egyértelmű volt, hogyan kell a termékedet vagy szolgáltatásodat megrendelni és mi történik a vevővel vásárlás után?

Próbáld csak ezeket a kérdéseket visszafejteni mondjuk egy facebook kampány során. Ha megpróbálod, előre szólok, tuti, hogy bele fogsz izzadni! :)

ez pedig csak annyi, hogy i love email. a love egy kis szivecskével van szimbolizálva.

Én bizony szeretem az e-mailt :) és Te?

Ugyan a facebook és a többi közösségi média szereplő előkelőhelyet vívott ki magának marketing eszközként is, kezeljük egyelőre helyükön ezeket az eszközöket! Remek kiegészítői lehetek kampányainknak, marketing mixünknek, de ne ezekre építsd elsősorban az értékesítési stratégiáidat!

(Már csak azért sem, mert mi van, ha Mr. Zuckerberg gondol egyet, és holnap lekapcsolja a facebook-gépezetet… Nem túl sok az esély erre, de végül is megtörténhet…)

És most átadom Neked a szót.

Neked milyen tapasztalataid vannak? Nálad melyik működik jobban?  Az e-mail vagy a facebook marketing? Melyik csatornán tudsz könnyebben értékesíteni?

Hozzászólások (2 db)
Kereki Kriszta szerint: A kettő együtt, egymást erősítve :)
FB-n csigázok, közben feliratkoztatok, aztán emailben megy a kampány.
2014. 01. 27.
Korsos Betti szerint: Véleményem szerint az írott e-maileket nagyrészt nem olvassuk el, a hosszúakat főleg nem. Hírleveleket sem, csak a célratörő e-maileket, s ami a trend: video e-mail, video hírlevél, bár még ma sem látják ezt még sokan, pedig itt van a küszöbön. Igen sok ember véleményét alapozom erre. Videó hírlevelet viszont nem igen kapok, ahonnan kapok, azt alaposan megnézem,mert kiemelkedik a tömegből. Boldog lennék, ha a piaci igény előtt ezt többen felismernék, mert amikor egyértelmű lesz nagyon rövid időn belül, akkor már más.
Köszönöm
2014. 01. 27.
Szólj hozzá Te is!
Szeretnél hozzászólásaid mellé avatar ikont? A gravatar.com segítségével 5 perc alatt elkészítheted.

(ne félj, nem jelenik meg az oldalon)
Megjelent!
Akadálymentesített változat
Betűméret növelés:
Tippek neked!
Blog értesítő
Következő tréningek
Sales blog friss
Facebook rajongók