Mire kell figyelni jogi szempontból egy e-mail kampány ELŐTT?

2014.03.16. | Szombati Orsolya

Azt gondolhatnánk, hogy egy e-mail kampány elkészítése és levezénylése "csak" abból áll, hogy megtervezzük, megírjuk, majd kiküldjük a listánkra a kampányleveleket, az ajánlatunkat, vagy ha már gyakorlott marketingesek vagyunk, akkor felkérjük a legjobb keresztmarketing partnereinket, hogy segítsenek nekünk a termékünk vagy szolgáltatásunk népszerűsítésében.

Pedig egy e-mail kampányt közel sem ennyire egyszerű megtervezni és levezényelni. Azon túl, hogy elkészítjük a kampányleveleket, kitaláljuk az ajánlatot, megírjuk sales oldalt, a köszönő leveleket, van még egy fontos dolog, amire ügyelnünk kell! Ez pedig  nem más, mint az, hogy a háttérben jogilag is minden rendben legyen.

Mivel a nemrégiben tartott nyílt napon többen is kérdeztetek a listaépítésről, ismét felkértem dr. Németh Gabriellát  beszélgetőpartneremül, hogy marketing orientált ügyvédként avasson be minket azokba a dolgokba, amelyeken bizony elcsúszhatunk, ha nem vagyunk elég óvatosak.

SZO: Mire kell figyelnie jogi szempontból egy cégvezetőnek, ha marketing listát kezel, vagy listát épít?

NG: Tudom, hogy az e-mail címlista a marketingesek nagy kincse. De a listán lévő adatok pedig a mi személyes adataink, a mi kincsünk, ezért védelemre szorulnak. Ha listát építesz, egy hírlevélküldő programban vagy akár egy excel táblázatban adatbázist építesz, annak szabályai vannak. Már vevőnek minősülő ügyfeleidet (a számlázó programodból) bármikor listává szerkesztheted, ahhoz nem kell engedély. De ha a honlapról gyűjtesz érdeklődőket, akik még nem vevők, azt bizony engedélyeztetni kell. Az adatvédelmi hatósághoz kell egy bejelentést tenni >>, amelyről az eljárásban a hatóság határozatot hoz és kapsz egy adatkezelési számot is. Ezt a honlapra is ki kell írnod, az ÁSZF-ben vagy a jogi nyilatkozatban fel kell tüntetni. 

SZO: Milyen következményekkel számolhatok vásárolt listára történő reklámozáskor?

NG: A vásárolt listáról lebeszélnék mindenkit. Úgy tudom, nem is mindig kvalifikált eredményt hoz, ráadásul nem szoktak erről szerződést kötni (legfeljebb szóban). Pedig én a listavásárló helyébe bizony aláírattatnám az eladóval, hogy szavatolja, hogy az átadott lista jogszerűen szerzett adatokat tartalmaz, az adatkezelési szabályok szerint épített és bejelentett lista. Csak így zárhatók ki a jogellenes adatszerzés jogkövetkezményei (pl. hatósági bírság).

SZO: Vannak-e rám nézve veszélyek akkor is, ha saját listára kampányolok, Ha igen, milyenek?

NG: Ennek nagy veszélyét – persze csak jogilag – nem látom. Okos, jó és hatékony kampányokkal, valódi és tisztességes kereskedelmi ajánlatokkal szép értékesítési eredményeket lehet elérni. Azért felhívom a figyelmet arra, hogy a kampány, a hirdetés mind-mind jogilag is szabályozott terület. Tilos a fogyasztók megtévesztése, és tiltott a nem valódi tényállítás vagy a gyanús árakciózás is. A jogokat is jóhiszeműen kell gyakorolni, ez igaz a kereskedelmi kampányokra is. Sokan nem is gondolnak ebbe bele, de egy reklamáció, egy jogvita elbírálásakor ezek a kérdések, szabályok azonnal előtérbe kerülnek.  

SZO: Ha keresztmarketing partnert kérek fel, hogy promózzon engem a saját listáján, akkor annak vannak-e jogi buktatói? Ha igen, milyenek?

NG: Szerintem vannak. Ha a partnered listája illegális, te is részt veszel a visszaélésszerű adatkezelésben, ami tilos. A partnered ugyanis csak akkor adhatja át az adatokat, ha az adatkezelési bejelentésben megnevezte az adattovábbítást is. Ha nem kötsz erről egy rövid szerződést sem, az nem megnyugtató számodra. Hát nem jobb ezeket a kockázatokat és felelősséget egy megállapodásban áttenni a másik fél vállára >>? Ha pedig a partnered nem átirányítja a listájáról a tagokat a te web- illetve salesoldaladra, hanem saját felületén próbálja meg értékesíteni a te árudat, akkor kérd meg, hogy mutassa meg neked a tervezett salesoldalát. Ha nem tetszik, kérj módosításokat! És ha lehet, ne csak bizományba add át az árut, hanem – még ha egy kedvezményesebb mennyiségi kedvezménnyel is – vetesd meg vele, fizesse ki. Így nem nálad jelentkezik a nemfizetés kockázata.

SZO: Milyen buktatók rejlenek a túl vonzó ajánlat mögött?

NG: Az árakciók és a bizonytalan csomagajánlatok kimeríthetik a tisztességtelen piaci magatartás és a megtévesztő reklámozás tilalmát. Itt nagyon észnél kell lennie még a legkisebb mikrovállakozásnak is. Tilos dömpingáron akciózni, továbbá tilos a kifogyott készletek reklámozása meglévőként. Valamint: ha a fogyasztó döntését a vállalkozás a nem egyértelmű, vagy félreérthető reklámszöveggel befolyásolja, az sem tisztességes jogi értelemben véve, és versenyfelügyeleti eljárást, és akár bírságot is vonhat maga után egy fogyasztóvédelmi eljárásban.

90%-os árkedvezmény tábla

SZO: Mit tegyek, ha elfogyott az akciós készletem? Vagy betelt egy létszámlimites szolgáltatásom, és továbbra is kapok megrendeléseket? (ha túl jó a kampány…)

NG: Az önmagában nem baj, ha elfogy a készleted, de egy nagyon kis darabszámú készletre nem lehet ráengedni egy tudhatóan nagy megrendelésszámot hozó kampányt. Ez tilos! Ha mégis  kifogyott a készleted, mert rosszul terveztél, adj egy nagyon hasonló helyettesíthető árut a meghirdetett helyett, lehetőleg azonos áron. Ha ez nem lehetséges, már a reklámban tüntesd fel: „amíg a készlet tart”, utána XXX árut kérhetsz azonos áron stb. Ebből baj nem lesz. Ugyanis a fogyasztóvédelmi hatóság kifejezetten „ugrik” az ilyen tisztességtelen akciókra. Ha te nem tudod majd bizonyítani, hogy elegendő árukészleted volt a reklámozás kezdetekor, akkor pórul járhatsz.

SZO: Milyen eszközök vannak a kezemben a nemfizető megrendelők esetében?

NG: Nos, ez nagyon jó kérdés! Én az ügyfeleimnek mindig a megelőzést javasolom. Lehetőleg ajánlj olyan fizetési módokat, hogy előre megkapd a pénzt (pl. PayPal vagy bankkártyás előre fizetés). Ha futárral küldöd az árut, csakis utánvéttel lehessen átvenni. Ha nem veszik át, legyen előre kikötött kötbéred a holnapod ÁSZF-jében >>, és a rendelési űrlap előtt/alatt/után is linkelhető és lehetőleg nyomtatható legyen a rendelési feltételek (ÁSZF) szövege.  A kiküldött díjbekérőd után nem kell áfát fizetned, a számlát pedig csak fizetés után küldd el, ha nem telik el túl nagy határidő a fizetés és a rendelés között. Ha viszont megtörténik a nemfizetés, eredj az adós nyomába és hajtsd be mielőbb (leggyorsabban a fizetési meghagyásos eljárással…)

SZO: Hogyan biztosíthatom be magam, hogy a megrendelt termék vagy szolgáltatás ellenértéke meg is érkezzen hozzám, és ne kelljen könyörögni az ügyfeleknek, hogy fizessenek?

NG: Ahogyan az előző kérdésnél mondtam, számos megelőző jogi technika létezik, ezeket alkalmazd, lehetőség szerint többet is egyszerre. Ezen kívül légy jó eladó, kiváló szolgáltató, hogy a vásárlók akarjanak tőled venni, és ne árakciókból akarj megélni. Ha nagy bizalmat tudsz ébreszteni nemcsak a jó marketinggel, de a jó minőségű termékkel, szolgáltatással is,  biztosan sikerül kialakítanod egy hűséges vásárlóközönséget, akik mindig és előre fognak fizetni, hiszen tőled akarnak újra és újra vásárolni. Aki pedig nem fizet: azt építsd le. Ha pedig valaki nemfizetési szándékkal böngészi a honlapodat, tudasd vele már ott: itt bizony kamatba vagy kötbérbe is kerülhet a nemfizetés, így nem éri meg kockáztatni.

Akár a megelőzés híve vagy, akár már tartoznak neked, netán egy jó ÁSZF vagy egy jó céges szerződés kéne, keresd fel újra és újra a KÖZÉRTHETŐ JOGI BLOG >>-ot, itt mindenki találhat a saját cége számára mindig közérthető, mindig újabb, frissülő jogi tanácsokat, teljesen díjmentesen.

SZO: Köszönöm a beszélgetést!

Remélem, a tanulságokat mindenki le tudta vonni magának, és a következő e-mail kampánya indításakor a jogi háttérnek is komoly figyelmet fog szentelni.

dr.Németh Gabriella ügyvéd, cégjogász, 1996 óta segít a cégek és az ingatlanbérbeadók ügyeinek megoldásában, és a jogi viták megelőzésében. A cégvezetőknek szervezett konferenciák népszerű jogi előadója, hiszen a jogról mindig közérthetően, nem szakzsargonokkal tarkítva beszél. Tel.: (munkaidőben) 06/1/225 3041. Kövesd itt is: www.facebook.com/drnemethlaw

Hozzászólások (3 db)
Muzamel Tamás szerint: Mi is rendelkezünk ilyen határozatokkal. Kiegészíteném azzal, hogy mielőtt megteszed a bejelentést milyen céllal gyűjtesz adatokat. Nálunk 4 területre van határozatunk a NAIV-tól: Marketing, Adatbázis építés, Hírlevél küldés, Direkt Marketing.

Egy egyszerű szoftverrel kb 10 perc alatt ki lehet tölteni a nyomtatványt. Online beküldhető és kb 2 héten belül meg van a határozat.
2014. 03. 17.
Muzamel Tamás szerint: "gondolt végig" kimaradt a bejelentés utáni
2014. 03. 17.
dr.Németh Gabriella szerint: És még (idő és helyhiány miatt) nem beszéltünk: a tisztességtelen piaci magatartások sokféleségéről, a fogyasztók sokféle megtévesztéséről, melyeket kerüljetek!, a versenyhatósági bírságokról, a honlap ÁSZF-ekről alaposabban, a hatásos és jó fizetési felszólítások titkáról, vagy éppen a tréningek tananyagaiban foglalt szerzői jogokról. Köszönöm az interjút. Mindenkinek sikeres kampányokat kívánok!
2014. 03. 21.
Szólj hozzá Te is!
Szeretnél hozzászólásaid mellé avatar ikont? A gravatar.com segítségével 5 perc alatt elkészítheted.

(ne félj, nem jelenik meg az oldalon)
Megjelent!
Akadálymentesített változat
Betűméret növelés:
Tippek neked!
Blog értesítő
Következő tréningek
Sales blog friss
Facebook rajongók