Marketing Expo egy gyakorló Enneagramos szemével

2012.10.10. | Szombati Orsolya

Ezen a héten egy nagyrabecsült tanácsadó társam, Nagy Krisztina, Vérnyúl tollából olvashattok egy szuper írást a Sales Blogon.

Krisztát arra kértem fel, hogy néhány sorban foglalja össze Neked, hogy Ő hogyan látta a Marketing Expo-t: az előadásokat, a kiállítókat és a közönséget.

De előtte...

Pár szóban hadd mutassam be vendégbloggerünket:

Nagy Krisztina, a kisvállalkozók és kistanácsadók személyesmárka-kiképzője.

A képen: Nagy KrisztinaKriszta (AKA Vérnyúl) a Pályamarketing - kisvállalkozói szakmai személyes márkáról szóló – blog írója, a nemrégiben a HVG-nél megjelent Én 2.0 – Építsd online a személyes márkád című könyv szakmai tanácsadója.

Kriszta a fejébe vette, hogy megtanítja a magyar kisvállalkozókat arra, hogyan építsenek maguknak szuper szakmai személyes márkát, amivel jobb vevőket, több bevételt és az adott területen belül 1-2 év alatt akár vezető pozíciót is szerezhetnek.

Ha még nem tudod, hogy érdemes-e Krisztára hallgatni, biztos segít dönteni, hogy ezek az online és offline médiumok is Krisztához fordultak személyes márka témában: 

A fotók forrása: www.facebook.com/marketingcommando

Ez volt a 3. Marketing Expo, ahol eddig jártam, és ez volt az eddigi legpörgősebb. 

Ha ismered az „ügyféltípusokat“, akkor érteni fogod, ha azt mondom, hogy a beszámolót egy PÖRGŐS szemszögéből írom. Ha nem, akkor kattints ide kezdetnek. 

ÉRKEZÉS

Az első meglepi már érkezéskor fogadott. Arra számítottam, hogy Marketing Navigátor Magazin előfizetőként hipp-hopp bejutok, és nem kell a „tömegek“ között várnom a regisztrációra. Hiszen „kivételezett“ vagyok, nekünk külön pultunk van. Kicsit leesett az állam, amikor azt láttam, hogy a Navigátoros pultnál egy baromi nagy sor áll, a mezei regisztrációs pultoknál pedig alig téblábolnak az emberek.

Üzenet Janata Krisztának, az Expo szervezőjének: Ha már több a navigátoros, mint a sima vevő, akkor jövőre kinek jár a nagyobb, betűrendes pult? :)

Persze az ilyen apróságokat hamar elfelejti az ember, amikor a szervező csapat két oszlopos tagja is hangos „sziakrisztával“ jelzi, hogy észrevettek ám a tömeg közepén. 

KIÁLLÍTÓI TÉR

Nah, a dühöngőben (tudod, ahol a kiállítók standja van) aztán volt élet rendesen. Fél tíz felé érkeztem, de addigra már javában zajlott a nyüzsgés. Ha ahhoz vagy szokva, hogy uncsi egyenstandoknál unott pofák várják, hogy érdeklődj az uncsi termékeik iránt, akkor itt nagy meglepetés várt rád!

A vendégek faggatták a kiállítókat, játszottak, beszélgettek, vásároltak. Itt nem láttál olyat, aki lehajtott fejjel próbált elslisszolni a pultok előtt, nehogy megszólítsák és el akarjanak adni neki valamit. Aki eljött ide, azzal jött, hogy tuti nem megy haza üres kézzel... Végül is az egész Expo erről (is) szól. Hogyan adj el a vevődnek és hogyan adj el neki úgy, hogy ő is jól érezze magát.

Kiállítói tér: nagy pörgés, sok emberrel

ELŐADÁSOK

A nagy előadóban egy szuper helyet sikerült találnom, körülöttem Vida Ági, Papp Zoli, Horváth Attila és Katafay Ági, akit még talán kevesen ismertek, de ez nem lesz mindig így, mivel Ági Orsinak és nekem is ügyfelem.

Janata Kriszta felvezetője nagyjából olyan volt, mintha otthon ültünk volna a nappaliban egy kávéval, teával és kötetlenül csevegünk. Nem érezted, hogy itt valami „rendezvény“ részese vagy, helyette valami kellemes, barátságos légkörben vártuk az előadásokat. 

Ebből talán nem a jó következtetést vonnád le Kriszta típusára vonatkozóan, de ha azt mondom, hogy megkaptunk szóban is (ami már a konferencia magazinban amúgy is benne volt) minden infót precízen, pontosan, ami ahhoz kellett, hogy képben legyünk az eseményekkel, a kiállítókkal és helyszínekkel kapcsolatban...

janata Kriszta konferál

Ha azt mondom, hogy ő volt az, aki elérte, hogy a résztvevők és az előadók betartsák és tiszteletben tartsák az időkereteket, a szünetek végét... Hogy ő volt az, aki minden apró-cseprőséget kézben tartott és összetartott, hogy minden apró szálat ő mozgatott, akkor ugye, hogy Te is inkább az ELEMZŐ-re szavazol?

1. Wolf Gábor – A vevőszerzés bajnokai

Avagy a sok műhó...

Ha már ismered az ügyféltípusokat, akkor nem fog idegenül hangozni, hogy Gábor a pörgős típusba tartozik, és ez meg is látszott az előadásán. Jött-ment a színpadon, látszott rajta, hogy élvezi, amit csinál. 

Na ezt a bevonulást hívtam én úgy, hogy „Sok műhó, nem semmiért!“. Gábor ugyanis tartotta a kampánydizájnt és hegymászó szerkóban jött fel a színpadra a régi Delta zenéjére (igen, én még emlékszem), majd kapott a nyakába egy adagot a hógépből.

Wolf Gábor és a hógép. Gábor a színpadon, és egy szélgép fújja a színpadra a habot.

Az első egy-két mondatnál kicsit megálltam, amikor arról volt szó, hogy 652 ezer 10 fő alatti cég van ma Magyarországon. Ezt gyorsan felírtam magamnak, hogy nem kicsi a saját potenciális célcsoportom! Hurrá!!

Gábor arról beszélt, ami azért csak a Commando-s csecsemőknek új, hogy az ötleteket nem a saját iparágadból, hanem más területekről kell hozni. El is mesélt pár szuper marketing kampányt, amit a saját területedre alakítva gyilkos eredményekkel használhatsz.

Aztán szó volt arról is, hogy milyen tempóban változik körülöttünk minden, így a marketing is, és ami tegnap még jó volt (sima, egylépcsős feliratkozó szerzés), annál ma már van sokkal jobb eszköz. Nehogy azt hidd, hogy leírom, mi ez! :) Inkább megyek és megcsinálom gyorsan...

A közönségen – már ha volt merszed levenni a szemed Gáborról és a kivevítőről – azt láttad, hogy vadul körmölnek, bólogatnak, és ördögi vigyorokat villantanak, ahogy egyesek fejében az ötletek máris megvalósítandó kampánnyá alakulnak. 

Persze volt az előadás végén elmaradhatatlan „csakmostcsaknektekcsakennyiért“ ajánlat, amit szerintem már direkt várnak az résztvevők egy ilyen rendezvényen. Egy izgi új termék egyik részéhez lehetett most hozzájutniuk a résztvevőknek.

A millió forintos gondolat:

Hogyan csináld jól az upsellt online? Csak az után ajánlj fel plusz terméket megvételre, ha a vevőd már kitöltötte az adatlapot az eredetileg vásárolt termékhez és megnyomta a Megrendelem gombot.

Tanulság személyes márka szempontból:

Ha szakmai személyes márkát építesz, akkor számodra különösen fontos, hogy ne a saját területed nagy neveit másold, hiszen ezzel nem fogsz tudni kitűnni közülük. Legyél eredeti, legyél más. Az sem baj, ha kezdetben furcsának tartanak.

2. Nyirő Réka – A csúcs a kisvállalati marketingben

Avagy mit mond a kisördög?

Gábor show-ja után Réka kicsit inkább tanárnénisen határozott, rendszerezett kérdésekkel igyekezett rávenni minket, hogy gondolkozzunk el, először a pozicionálásunkon. 

(Ha ez alapján az előadás alapján kéne őt belőni, akkor az ELEMZŐ típusba sorolnám. Persze csak ha nem tudnám, hogy Réka HUMÁN. És mint itt már mindannyian tudjuk, a Humán extra kitett helyzetben hajlamos Elemzőként viselkedni. És hát 2600 darab szemet és fület már igencsak extrémnek lehet nevezni...)

Nyirő Réka a színpadon

Réka újra elénk öntötte a spanyolviaszt, amit sokszor hajlamosak vagyunk a nagy eszünkkel elfelejteni. 

Ha tudni akarod, hogy mire vágyik a vevőd, ne akard kitalálni. Kérdezd meg!

...és arról is szó volt, milyen a jó garancia, és hogyan érdemes megfogalmazni, hogy a vevőd biztonságban érezze magát. 

Itt nekem is pattantak fel sorban az ötletek, úgyhogy alig győztem leírni őket. 

Réka a Marketing Fitnesz Program vezetője, így erről is esett pár szó, ill. az új csoport elindulásáról az előadás végén.

A millió forintos kérdés:

Ha tudni akarod, mit szeretne a vevőd, fejeztesd be vele ezt a mondatot: - Olyan jó lenne, ha lenne egy olyan termék vagy szolgáltatás, ami...

Tanulság személyes márka szempontból:

A pozicionálás itt az egyik legfontosabb kérdés, hiszen Neked kell kitalálnod, hogy hová akarsz bekerülni a vevőid és ügyfeleid fejében. Nálad van az irányítás.

KÖZBEVETÉS:

Miután hazaértem, elkezdtem számolni, hogy a nap folyamán hány régi és hány újonnan szerzett ismerőssel beszélgettem, és még én is meghökkentem. Nem csoda, hogy nem jutott időm minden standot megnézni, amikor nagyjából 40 emberrel csevegtem aznap a szünetekben. Nem semmi!

3. Weiser István – Példák, minták, praktikák – csak azt másold, ami működik!

Avagy pizzakolbászból is lehet a kerítés...

Amikor megláttam a feladatlapot a székemen, a fejemet fogtam. Na, itt valami feladatok lesznek, ahelyett, hogy István elmondaná a tutit. Aztán később már vigyorogtam, mint a vadalma, mert valójában nem feladatlapot, hanem egy jegyzetet kaptunk, itt-ott hiányosan, hogy a saját kezünkkel be tudjuk írni a sok okosságot. 

Weiser István és a Webvízió csapata főleg azzal foglalkozik, hogy videós eszközökkel támogatja  a marketing folyamataidat. Már képesek olyan videókat is összerakni modulokból, amik gyakorlatilag „beszélgetnek“ a honlapod látogatójával.

Weiser István a színpadon

Döbbenetes számokat mondott. Hogy egy-egy egyszerű kampánnyal milyen eladási és bevételi arányokat értek el az ügyfelei. Itt is volt szuper csomagajánlat az előadás végén, amit bárki kérhetett, kivéve szegedi pizzéria tulajdonosok. :) (Ott kellett volna lenned, ha nem érted a poént.)

A millió forintos mondat: 

A stratégia hosszú távon mindig megveri a taktikát!

Tanulság személyes márka szempontból:

Ha nem vagy túlságosan izgulós, akkor profi színészek helyett Te magad is lehetsz a videók főszereplője. Minél többször és „több oldalról“ látnak az ügyfeleid, annál jobban fognak tudni kötődni hozzád.

4. Vattay Dániel – prezi.com

Nah, Dániel annyira az elemző típusba tartozik, és ezért az ő kommunikációja annyira távol áll attól, ami az én agyammal kompatibilis, hogy kevés dolog maradt meg az előadásából.

Ami igen, azok viszont elég erős villanások. Például, hogy náluk nem az az elvárás, hogy egy kolléga lehúzzon napi 12 órát, hanem, hogy a számára kiadott feladatokat elvégezze. A feladatokat sem úgy adják ki, hogy mit és hogyan kell elvégezni, hanem azt mondják el, hogy mi a cél, amit el kell érni. 

Ettől függetlenül a srácok tolják a napi 12 órát, és Dániel szerint csak olyanokat vesznek fel, akik ezt akarják és vállalják is a közös cél érdekében. (Remélem, hogy a mindenféle érdekvédelmi szervezetek és munkaügyi hatóságok ezt a prezit nem hallották.)

Vattay Dániel a színpadon

Azt vártam volna amúgy ettől az előadástól, hogy aki még soha nem látott „prezis“ prezentációt, az most olyat kap, hogy leesik a székről, mert hű meg ha... Hát, senkit sem láttam potyogni, Dániel nem próbált meg mindket elkápárztatni egy tuti prezentációval.

Abból, amit és abból ahogyan mondta, azt szűrtem le, hogy az egész szervezet az ELEMZŐ típusba sorolható, és nagy valószínűséggel a tervezettségnek, szervezettségnek köszönhetik a sikereiket.  

Millió forintos cégvezetési gondolat:

Nem az elvégzendő munkamennyiséget kell kitűzni a kollégáknak, hanem meg kell velük ismertetni a távlati célokat, és ezek mellett kell elkötelezni őket.

Tanulság személyes márka szempontból:

A személyes márkát sem csak szórakozásból építjük. Neked kell meghatároznod, hogy mi az a cél, aminek az elérésében ez is segíteni tud Téged.

5. Wolf Gábor – Együttműködés kivitelezőkkel, avagy hogyan sürgesd meg a grafikusodat?

Avagy az offline hentes tipikus esete az akciós szórólapokkal

Ha azt hitted, hogy neked már nem lehet új prezentációs módszereket és eszközöket mutatni, akkor... igazad lenne. Lehet viszont visszahívni régieket. Gábor ugyanis a második prezijére előásott valahonnan egy írásvetítőt és arra pakolta a fóliákat :) (Hangos nevetés a teremben. Biztos mindenkinek eszébe jutott legalább egy Erzsike néni a matek óráról...)

Megtudtuk, hogy szép-szép, hogy manapság mindenki onlineban gondolkodik, de egy hús nagyker például az eladásának közel 100%-át offline marketing eszközökkel csinálja. 

Ehhez pedig az kell, hogy a grafikus profi módon tudjon dolgozni az általad adott infókból. Szóval amikor a grafikusodnak át akarod adni, hogy pontosan mit szeretnél, a legjobb, ha lerajzolod kézzel, hogy mi hol legyen és a megvalósítást rábízod.

Ezzel megelőzhetők a hosszas levél és telefonváltások, értetlenkedések. Időt-energiát spórolsz, és jóval kevesebb idő alatt készülnek el a cuccok.

Millió forintos gondolat:

Bízd alvállalkozókra azokat a feladatokat, amikhez ők értenek jobban.

Tanulság személyes márka szempontból:

Te meg közben írjál blogot, cikkeket, adj elő konferencián... :)

6. Szombati Orsi – Hogyan ötszörözd meg email kampányaid eredményét?

Orsi előadása napirenden kívüli volt, amire csak azok mehettek (volna), akik előzetesen regisztráltak a Sales Akadémia standjánál. 100 fősre volt tervezve az előadás, de annyian akartak jönni, hogy végül egy 300 fős termet kellett kinyitni, hogy mindenki beférjen :)

...és akkor a hóhér akasztása.

Mivel már ismerjük egymást pár éve Orsival, a téma és a felvezetés nem okozott meglepetést, ezért volt időm figyelni közben a közönséget és az ő reakciójukat.

Jó volt látni, hogy mi az a pont, ahol elkezdik érteni a lényeget, és mi az, ahol elkezdenek izgatottan fészkelődni, és a párjukkal beszélgetve máris megtervezni, hogy mire is lenne jó egy olyan eszköz, ami 5x-ös hatékonysággal adja el a termékünket vagy szolgáltatásunkat. 

KÖZBEVETÉS:

Jah, azt majdnem kihagytam, hogy Janata Kriszta a felvezetőjében elmondott egy sztorit, hogyan húzta ki őt a csávából az Enneagram, amit Orsitól tanult és ami ennek az 5x-ös hatékonyságnak az alapja. 

A színpadon: Szombati Orsi

Ugye emlékszel, azt mondtam, hogy nem okozott meglepetést? Hát azt nem, de azért nem tudtam kivonni magam a lelkes felhőből, úgyhogy mondtam is Juditnak, Orsi egyik kollégájának, hogy „Ha még nem lenne meg nekem ez a cucc, most meg akarnám venni!“

Jah, hogy melyik cucc? Az előadáson az 5x-ös hatékonyságú email kampányról volt szó és van egy ehhez tartozó tudásanyag, amit meg is lehet venni. (Már ha még van belőle...)

Millió forintos gondolat:

Könnyebben adsz el a vevőnek, ha tudod hogyan fordítsd le a terméked előnyeit az ő személyiségének a nyelvére.

Tanulság személyes márka szempontból:

Könnyebben építed a személyes márkádat, ha tudod, hogy milyen típusba tartozol, és milyen típusú ügyfelekkel tudsz a legkönnyebben együtt dolgozni.

Te is ott voltál a Marketing Expo-n? Melyik előadás tetszett a legjobban?

Nem voltál ott? Melyikre lettél volna leginkább kíváncsi?

Írd meg kommentben!

Ha tetszett ez a bejegyzés, ne felejtsd el megnyomni a megfelelő gomdbot!

Ha pedig kérdésed van szakmai személyes márkával kapcsolatban, tedd fel itt, és válaszolok:

http://bit.ly/kerdezztolem

Szuperszónikus személyes márkát kívánok Neked!

Üdv, Kriszta, a Vérnyúl

Hozzászólások (4 db)
dalnoki szerint: Wow! De jó, hogy elolvastam ezt a profi összefoglalást!!!! Mint Commando stábtag ugyanis nem volt időm mindenhová bemenni....
Kriszta, vérnyúl-osan és pörgősen zseniális bejegyzés, illett a témához! Köszi

2012. 10. 11.
Offenbecker József szerint: Szuperjó ez az összegzés! Talán jövőre már a vállalkozók táborát erősítem és lesz lehetőségem elmenni.
Köszi Kriszta!
2012. 10. 12.
dr.Németh Gabriella szerint: Minden szava igaz. Így volt. Igaz volt. Nemcsak új látásmóddal, hanem közérthető és azonnal megvalósítható marketing és eladási ötletekkel lettem gazdagabb (no és a legújabb, engem támogató termékekkel a standokról...) 5x- ösen is köszönöm mindenkinek!
2012. 10. 15.
Kis Tamás szerint: Vállalkozóként, valamint MC hírlevél olvasóként régóta fontolgatom, hogy elmegyek erre a rendezvényre. Ez az összegzés nagyon hiánypótló volt számomra. Köszönöm szépen!
2012. 11. 06.
Szólj hozzá Te is!
Szeretnél hozzászólásaid mellé avatar ikont? A gravatar.com segítségével 5 perc alatt elkészítheted.

(ne félj, nem jelenik meg az oldalon)
Megjelent!
Akadálymentesített változat
Betűméret növelés:
Tippek neked!
Blog értesítő
Következő tréningek
Sales blog friss
Facebook rajongók