Igaz történet egy magyar értékesítőről

2011.11.01. | Szombati Orsolya

(Megtörtént eset…)

Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy értékesítő, aki elhatározta, hogy ő is sikeres lesz. Elhelyezkedett egy kicsi, családias cégnél, amely versenyképes áron kiváló minőségű szolgáltatást és személyre szabott kiszolgálást kínált az ügyfeleknek.

Igaz történet egy magyar értékesítőről

Az első akadály leküzdése

Mivel címlistája nem volt, fogta magát hétfő reggel, és bár nem szerette a monoton munkát, összeszorította a fogát, és egy álló héten keresztül mást sem csinált reggeltől estig, csak potenciális vevőcímeket gyűjtött  az interneten. Tudta, hogy a megfelelő címlista lesz majd sikerének záloga.

Kitartó munkája eredményeképpen a következő hét elejére 1000 darab név és email cím volt a kezében. Elégedett volt.

Az első éles bevetés

A hetet azzal kezdte, hogy levelet írt a listán szereplő ügyféljelölteknek, amelyben tájékoztatta őket arról a szolgáltatásról, amelyet a kicsi, ámde családias cége kínált. Biztos volt benne, hogy az ügyfelek örülni fognak a levelének.

Mondanivalóját azzal a céllal fogalmazta meg, hogy rövid, tömör, lényegre törő legyen, és azonnali cselekvésre buzdítsa a leendő vevőket.

Megírta a körlevelet és megnyomta a     gombot. Majd várt.

A levél így hangozott:

Dolgoztasson profikkal!

 > > Cégünk a ***XYZ*** kft, CD-DVD sokszorosításával foglalkozik.
 > > Ha olcsón, gyorsan, kiváló minőségben szeretne
 > > CD-DVD-t sokszorosíttatni válasszon minket!
 > > A megbízhatóság és a személyre szabott
 > > ügyfélkezelés nálunk alapkövetelmény.
 > > Hozzon egy jó döntést és tűnjön ki velünk a tömegből!
 > > Újdonságunk a pendrive sokszorosítás!!!!
 > > Hívjon minket, vagy írjon!

A várakozás percei...

A kiküldés utáni percek izgatottan teltek. Vajon hány megrendelés érkezik az első 10 percben? A nap végéig? Három nap alatt? Egy hét alatt?

Semmi…

Az értékesítő csalódott volt.  Érezte, hogy valamit rosszul csinált, de nem tudta, hol követett el hibát. Hiszen ő a legjobb szándékkal állt neki az értékesítésnek. Remek szolgáltatást kínált, kiváló áron, egy megfelelően kiválasztott célcsoportnak. Mégsem realizált egyetlen megrendelést sem.

Az értékesítő elhatározta, hogy tanul a hibájából, ezért kikéri a nála bölcsebb és tapasztaltabb értékesítők tanácsát.

Ha Hozzád fordulna ez a szomorú értékesítő, Te mit mondanál neki? Mit csináljon legközelebb másképp?

Mert abban szerintem itt mindannyian egyetértünk, hogy ÍGY NEM lehet, így nem túl szerencsés értékesíteni!

Kérlek, írd meg hozzászólásban a tanácsodat, de előtte még gyorsan nyomj egyet a „Tetszik” gombra!

Légy szíves figyelj arra, hogy válaszod építő jellegű legyen! Ne bíráld és ne minősítsd az értékesítőt vagy a képességeit! Próbálj inkább jótanáccsal segíteni neki, hiszen lehet, hogy ő is olvassa ezt a blogot! :) Köszönöm!

Hozzászólások (20 db)
Teleki-Tóth Gabriella szerint: Sajnos ez a jelenség, amiről írsz, szinte mindennapos. Én is sokszor kapok ilyeneket. Az eddigi legjobb az volt, amikor fogyókúrás terméket akart nekem eladni valaki emailben, pedig nekem nem fogynom, hanem éppenhogy híznom kellene. :)

Én azt a tanácsot adnám ennek a szomorú értékesítőnek, hogy legközelebb vegye személyesebbre a levelet, mert akkor lehet, hogy nagyobb eredményt ér el. Azzal mindenképp, ha legalább megszólítja a nevén az ügyfelet, mert úgy látom, ebből a levélből az kimaradt.
2011. 11. 01.
Gábor szerint: Nekem egy ilyen formájú levél számomra azt sugallja, hogy a levélíró most használja először az internetet, így felmerül az emberben a kérdés, hogy mitől lennének profik. A levél szövegében én hiányolom a frappáns megfogalmazást, ez így eléggé összecsapottnak tűnik.
Az értékesítő helyében én elkezdeném többet használni az internetet: elsősorban szakmai blogokat olvasgatnék, e-maileznék az ismerősökkel, regisztrálnék a facebookra stb., egy idő után az értékesítő is be fogja maga látni, hogy milyen szarvashibákat követett el.
Ha ez megvan, akkor utána lehet fejest ugrani az online értékesítés megtanulásába.
2011. 11. 01.
Rónai Balázs szerint: Az első hozzászólóhoz csatlakozva, az Ő szavait egészíteném ki azzal, hogy ha már kör emailt ír a kedves "Értékesítő", legalább titkosítsa a címzetteket. Így adott címzett nem fogja látni, hogy rajta kívül még 999 további címzett is megkapta ezt a levelet. Okos levelezési alkalmazással nevén tudja szólítani a kör-email címzetteit, s melyet egyszer kell az adatok rögzítésénél felvinni. Ezzel személyessé teheti a megszólítást.
2011. 11. 01.
Gergő szerint: Ha ilyen szorgalmas az nagy előny, de ne spamelésbe fektesse az erejét, hanem külső hivatkozások kiépítéséhez, illetve a keresőoptimalizálás alapszabályainak elsajátításába.
2011. 11. 02.
Krisztián szerint: Én a végén kezdem: Vagy hívjon, vagy írjon, itt ne kelljen választani!
Sajna a levélírónak is ki kellett volna tűnnie a tömegből, de ezzel a levéllel nem lehet. Én elolvasva a levelet nem tudtam meg, hogy miért kellene pont CD/DVD-re másolnom vagy pendrive-ra. Lehetett volna valami esettanulmányt, felhasználási ötleteket kitalálni és mellékelni. (Kvázi valami csalit dobni!) vagy engedményt adni, határidővel: Ha most rendeli meg 100 CD/DVD másolást 20% engedményt kap, de csak az első 100 megrendelő... bla-bla

Az olcsó, gyors, és még jó minőségű is kizárja egymást, ezekből max 2 teljesülhet egyszerre. (Klasszikus példa pénz, jó duma, jó csaj! :))

Ja és egy levéltől ne várjunk csodát! Az így összeállított címlista kb. hideghívással egyenértékű, csak az interaktívabb és több a visszajelzés.
2011. 11. 02.
Owolabi Gabriella szerint: Nekem az nem tetszett a legjobban, hogy ez az értékesítő jóformán csak magát fényezi. Milyen jó és milyen olcsó, meg szuper és fantasztikus. Helyette inkább leirhatta volna, hogy ennek a szolgáltatásnak milyen előnyei vannak a számomra, amennyiben megrendelem.
2011. 11. 02.
Tornoczky Gábor szerint: Először is ügyfélprobléma megoldására fokuszálni, utána jól célozni (NO SPAM), és ma már egy levél nem elég a csodához...

Az alcím tökéletes: Megtörtént eset...
2011. 11. 02.
Sármásiné Erdődy Gizella szerint: Csatlakoznék Gabriellához...
Bizony ez a szöveg leginkább a levél írójáról és nem a címzettről szól.
Fontos lenne...
a személyes megszólításom, hogy érezzem, hozzám beszél,
a problémám megnevezése, hogy felkeltse az érdeklődésemet,
a megoldás részletezése, hogy érezzem, szükségem van a szolgáltatására,
valami biztosítékra (referencia, sztori), hogy bízzak benne,hogy elhiggyem, valóban ez a legjobb megoldás a problémámra.

2011. 11. 02.
Dusik Andrea szerint: E levélből egyáltalán nem derül ki, hogy a cég megoldása miért lenne jó a célcsoportnak, milyen haszna származik abból, ha él a felkínált lehetőséggel.
Másrészt: ha már ekkora energiát fektetett az adatgyűjtésbe, mindenképpen keresnie kellett volna egy kapcsolattartót, és hozzá egy telefonszámot, amin mondjuk 2-3 nap múlva fölhívta volna, megkérdezhette volna, hogy hogy tetszik az "ajánlata" tudnak-e róla személyesen is beszélni.
Lehet, hogy csak kifogásokat, kérdéseket kapott volna, de legalább elindult volna egy párbeszéd, ahol mondjuk már föl tudta volna ajánlani azt, hogy ismételten elküldi a személyre szabott, pontosított ajánlatot.
2011. 11. 02.
Nagy Krisztina l Vérnyúl szerint: Az előzőeket is mind leírtam volna, mert mindegyikkel egyetértek. Amit még pluszban hozzátennék, hogy villantanék valamit abból, hogy akik megkapják a sokszorosított CD, DVD, pendrive anyagokat, azok mennyire örülnek, hálásak lesznek, profinek fognak minket tartani, stb., mivel a cégek többnyire nem saját nézegetésre rendelnek ilyen anyagokat, hanem termékek, szolgáltatások mellé kiegészítésként, infóterméknek, cég- és termékbemutatónak. Itt nem a célcsoportomat fognám meg, hanem a célcsoport célcsoportján keresztül igyekeznék "hatni" és visszahatni. Plusz megnézném, hogy mire jó egy ilyen adathordozó és marketing ötleteket adnék a felhasználáshoz.
2011. 11. 02.
Jakab Gyöngyi szerint: Húúú,micsoda gondolkodó emberek! Nekem már nem is kell, mert itt elhangzott, mindaz, amit én csak elméletben tudok, és megyek is, átírom a társasjáték oldalát, köszönöm Nektek!
2011. 11. 02.
Jakab Gyöngyi szerint: És ha még kérdezhetek is:) Krisztián, miért nem jó az, hogy "hívj vagy írj"?--- így két lehetőséggel kínálom meg, és választhat, h. neki mi a jobb---vagy ettől inkább egyiket sem teszi?! kössz, ha válaszolsz!
2011. 11. 02.
Szombati Orsolya szerint: Nagyon jókat írtok, ügyesek vagytok! Ha már Gyöngyi feltette a kérdést arra, amit Krisztián is pedzegetett...Kérdezek egyet én is:
Szerintetek MIVEL érdemes zárni egy eladási célú levelet? Ki vegye fel a kapcsolatot kivel? Hogyan? Mikor?

Erre is van ötletetek?
2011. 11. 02.
Jakab Gyöngyi szerint: Aha! Valszeg nekünk kell, mármint aki értékesíteni akar...és nem kiengedni a kezünkből az irányítást...hm?:) pl... 3 nap (jövő hét szerdán) múlva jelentkezem telefonon, hogy sikerült-e átgondolni, született-e válasz...gyenge?

2011. 11. 02.
Miki szerint: Lehet, hogy nem emailt kellett volna küldeni, hanem egy CD/DVD DM levelet, ahol a CD-re vagy DVD-re elhelyezi a saját kis bemutatkozó anyagukat. Ez mindjárt eg marketing ötlet is egyben, és nem a szokványos megjelenés, tehát figyelemfelkeltő.

TElefonálni gyorsabb és egyszerűbb sokszor mint levelet írni, tehát én a CD/DVD végére csak azt tenném, vagy azt mondanám:

"Hívjon most, hogy az Ön(ök) saját, személyre/cégre szabott anyaga minél hamarabb a célpiacuknál lehessen és profitot hozzon Ön(ök)nek!"
2011. 11. 02.
Harkály Klára szerint: Nem találom a célpiacom.Saját problémám kell megoldani.Képtelen vagyok másra koncentrálni.
2011. 11. 02.
Rónai Balázs szerint: Válasz Orsi kérdésére:
Természetesen nyitva hagyni a lehetőséget, hogy Ő, a megszólított keressen, reagáljon a megkeresésre.
De semmikép nem szabad az utókövetést elhanyagolni.
Biztosítani kell a megszólítottat arról, hogy én figyelemmel kísérem a reakcióit, s max 48 óra múlva keresem.
2011. 11. 03.
Ági szerint: Nem voltam elég friss, pedig tegnap elolvastam...
Arról írtam volna még az eddig elhangzottakon (megszólítás, kapcsolattatró, stb.) túl, hogy mire nyújt megoldást, mi az a probléma, amiben segít a vállalkozó.Esetleg írtam volna olyat, pl. 10 db felett a 11. ingyen van, vagy ezen a héten kedvezmény, vagy valami vevőcsalogatót! A megbízhatóság és a személyre szabott nagyon elcsépelt. Valami meghökkentővel jobban érdekessé tette volna magát. Mivel nem túl egyedi szolgáltatás, ezért a reklámnak kell egyedinek lenni.
2011. 11. 03.
Barbara szerint: Szerintem nem csak úgy vaktában kellett volna címeket gyűjtenie, hanem valahogy úgy, hogy olyan emberek/cégek elérhetőségeit gyűjtse össze, akiknek szükségük van az ő szolgáltatására. Például akik online tanfolyamot tartanak, vagy infotermékeket árulnak neten keresztül.

A levél végére én egy olyan űrlapot tennék, hogy "kérjen árajánlatot minden kötelezettség nélkül".
Könnyen kitölthető, választási lehetőségekkel. A végén egy megjegyzés rovat, ahová a kérdéseit írhatja.
2011. 11. 08.
Kezdő értékesítő szerint: Az email küldéssel nem volt baj, de a levélben az érdeklődést kellet volna felmérni, rákérdezni az igényre, hogy az aktuális-e, segítséget nyújthat-e a küldő igény esetén?

Ezekkel a levelekkel az a baj, hogy felemeli benne az értékesítő magát, csak arról a tényről feledkezik meg, hogy neki van szüksége az ügyfélre.

Ezért visszatetszőek ezek a hangvételek.

Szerényebb, informálisabb célravezetőbb lehet

2014. 05. 11.
Szólj hozzá Te is!
Szeretnél hozzászólásaid mellé avatar ikont? A gravatar.com segítségével 5 perc alatt elkészítheted.

(ne félj, nem jelenik meg az oldalon)
Megjelent!
Akadálymentesített változat
Betűméret növelés:
Tippek neked!
Blog értesítő
Következő tréningek
Sales blog friss
Facebook rajongók