Hogyan ne legyen anyagi csőd a Black Friday akciód?

2017.11.03. | Szombati Orsolya

Egyre nagyobb divat nálunk is a karácsonyi vásárlási láz szezonját egy-egy Black Friday akcióval megnyitni. 

Ugyanakkor, ha nem gondolod át előre jól az akciót könnyen eshetsz abba a hibába, hogy a sikeres akció végén nem, hogy nem cseng a kassza, de akár még kisebb-nagyobb veszteséget is elkönyvelhetsz. 

Mert sajnos ezzel is mellé lehet lőni!

Mi is az a Black Friday és kell-e Neked ez a kampányalkalom?

A Fekete Péntek akció elnevezés az 1960-as évek közepén született meg az Egyesült Államokban, ahol ez a nap a Hálaadás utáni péntek, amikor megindul a karácsonyi vásárlási időszak. Mai formáját a 2000-es évek elején nyerte el (értsd: azóta jelent akkora tömeghisztériát az USA-ban). Nálunk pedig első ízben 2013-ban volt ilyen akció a kiskereskedelemben.

A kérdés második fele egy kicsit már összetettebb. 

Kell-e Neked ez a kampányalaklom? 

"Ó, egy újabb amcsi dili...minek ez ide Magyarországra?"- gondolhatod magadban joggal. Ugyanakkor be kell látnod, hogy a világ változik. Az internet gyakorlatilag megnyitotta mindenki számára a világot, elmosta a határokat. A vásárlók pedig nem buták. 

Keresik a jó lehetőségeket. A Black Friday pedig pontosan ilyen. (És sajnos jó, ha tudod, hogy még a Távol-Keletről is ideérnek az ajándékok Karácsonyra, ha egy ilyen akcióban vásárolják meg.)  

Éppen ezért homokba dugni a fejed nem tanácsos ilyenkor. 

Ráadásul!

Mivel az egész világra kezd ez a fajta "hisztéria" átterjedni, a Fekete Péntek körül HATALMAS HYPE van! Ami azt eredményezi, hogy mindenki beszél róla, keresi a legjobb ajánlatokat, megosztja az ismerőseivel, ha valami igazán jót talál. 

Te tényleg kimaradnál ebből a hírverésből? Nem sokkal könnyebb egy jó kulcsszóra felhúzni a kampányodat, amiről mindenki beszél, mint egy olyan kampányra, ami CSAK NÁLAD van? 

Nézzük akkor, hogyan csináld okosan ezt a kampányt:

Mit akar a vásárló? 

Giga kedvezményeket. Olyan akciókat, amelyek átlagon felüliek. Éppen ezért, ha a szoktál adni pl. 5% kedvezményt, akkor ezt most érdemes megtöbbszörözni (3x, 4x akkora kedvezményt adni), vagy olyan bónuszokat kínálni hozzá, amitől valóban azt érzi, hogy "OKÉ, HÜLYE VAGYOK, HA EZT KIHAGYOM!"

Én tavaly egy Nespresso kávégépet vettem a Fekete Péntek akcióban, az eredeti 75.000 Ft-os ár helyett 50.000 Ft-ért, amihez kaptam egy 20.000 Ft értékű kávékapszula utalványt. 

Hát bolond lettem volna ott hagyni 45.000 Ft kedvezményt? 

Tehát tényleg valami olyat kell kínálnod, amire azt mondja a vásárló, hogy WÁÓ!!

... és akkor helyben is vagyunk. Itt a probléma: "Melyik cégnek éri ez meg? Mert nekem aztán nem! "

A vállalkozásod szempontjából nem mindegy, hogyan alakítod ki ezt az akciót. Hiszen, ahogy a felvezetőben is írtam, ha nem gondolod át: könnyen lehet belőle anyagi bukás is. 

Mi fér bele vajon? 

Helyetted megmondani valószínűleg nem tudom, hogy mi az, ami még belefér a kedvezményekbe. Ezt Neked kell látnod a számok alapján. Sajnos le kell ülni a kockás papírral és a számológéppel és bele kell vágni a matekba. Hogyan állj neki? 

Az ajánlat kialakításánál nagyon sok szempontot kell figyelembe venned:

  1.  A termék legyen vonzó a célcsoportodnak: ha valami nagyon nem megy alapjáraton, akkor elképzelhető, hogy a Black Friday sem lesz rá megoldás, hacsak nem az a célod, hogy kisöpörd vele a raktárkészletet, hogy ne kelljen tárolnod. Gondold át ezt az eshetőséget is, és az ilyen termékeket sorold a hihetetlen kategóriába (50, 60, 70% kedvezménnyel). - És nem!! Az akció előtti napokban felemelni az árakat, hogy utána normál áron adhasd el "kedvezményesen" NEM KORREKT. Mindig akad valaki, aki tudja mennyibe került kicsit korábban, és bízom benne, hogy egyetértünk: a hitelességed többet ér, mint néhány Ft haszon.

  2. Milyen mértékű kedvezményt tudsz adni maximálisan: ha nem Te vagy a gyártó, akkor érdemes tárgyalni róla, hogy egy kis extra kedvezményt kapj, akár egy nagyobb volumenre ebből az alkalomból. Fontos: ne vállald túl magad. Ha nem szoktál eladni havonta 100 db kávégépet, akkor valószínűleg a Fekete Pénteki akciód 1 (vagy néhány) napja sem fog 4-500 db-ot eladni. 

  3. Ha kevésnek érzed a kedvezményt, gondold át milyen extrát tudsz hozzá adni, ami a vásárló számára GÁLÁNS ajánlat. Ha pl. szolgáltatást értékesítesz a BF ajánlatod lehet  2 hó grátisz, vagy a termékhez egy megduplázott garancia. Ami számodra effektív nem egy túl nagy költség, de a vásárló számára értékes ajándék. Ezek az extrák valóban olyanok legyenek, amelyeknek a vásárlóid örülnek. Csak azért, mert a raktárban van 800 db felesleges "kiskutyafüle", ne add ezt ajándékba minden vásárláshoz (hacsak nem a Hűha élményt okozó titkos meglepetésnek szánod- de azt csak a csomag kibontásakor találja meg az ügyfél, így az az akciód sikerességét nem fogja most növelni). Az extra ajándék legyen a vásárolt termékhez kapcsolódó, releváns dolog. (pl. futó cipő mellé, egy iPod tartó karpánt)

  4. FONTOS: ne csak a termék árában gondolkozz, hogy belefér-e egy X mértékű árengedmény! Hiszen erre még jönnek egyéb költségek, mint a hirdetések, speciális molinók, szórólapok: azaz a teljes kampány büdzsé. Ezt előre tervezd meg, és csak aztán határozd meg a végleges kedvezmények mértékét- hiszen ezen a ponton is elcsúszhat az egész, és a kampány után döbbenten nézheted az egyenleged, ami mínuszt mutat.

  5. Döntsd el, pontosan kiket akarsz elérni a kampánnyal! 

Ezt az utolsó pont annyira fontos, hogy beszéljünk róla részletesebben:

Kinek szól a kampányod?

A BF akció nagyon félre tud menni, éppen ezért kell már jó előre nagyon pontosan meghatároznod, hogy kinek akarod ezt a lehetőséget nyújtani. 

Az árakció nem csak a jó vásárlókat nyűgözi le, hanem bevonzza az árérzékeny, problémás ügyfeleket is. Akikkel előfordulhat, hogy ha egy kicsit gyengébb minőségű, vagy esetleg (rejtett) gyárihibás termékkel szolgálsz ki, akkor garantáltan mindenkinek el fogják mesélni a rossz tapasztalataikat rólad. Éppen ezért nem javaslom a kuponos oldalakat sem..., sokkal többet árthatnak a vállalkozásodnak ezek a vásárlók, mint amennyi hasznot hoznak. 

Szerintem egy nagyon jó megoldás lehet, ha a BF akciót úgy használod fel, mint egy VIP lehetőséget. 

A legolcsóbban megszerezhető és a legjobb ügyfél a visszatérő ügyfél. Nála már nem kell a tiszteletköröket lerónod: pontosan tudja, hogy mire számíthat Tőled. Így sokkal könnyebben mond igent az ajánlatodra, főleg, ha azt érzi, hogy ez számára kiváltság. 

3 módszer, hogy az idei BF akciód biztosan ne legyen anyagi csőd!

  1. CSAK A VIP-eknek: ahogyan arra már az előbb utaltam, ez a kampány szólhat CSAK ÉS KIZÁLÓLAG a visszatérő vásárlóidnak. Kezelheted ezt egy különleges kedvezményként, amit csak annak kínálsz fel, aki már egyszer bizalmat szavazott Neked. Őket könnyedén elérheted e-mailben, telefonon így nem kell több ezer Ft-ot fizetned egy-egy konverzióért (azaz kicsivel több kedvezmény is beleférhet). Ráadásul ez az ügyfélélmény szempontjából is egy kiváló eszköz. Azt érzi a vásárlód, hogy igen, "itt megbecsülnek, mert ekkora kedvezményt nem kap az, aki most esik be az ajtón."- nem úgy, mint pl. a telekommunikációs cégeknél, ahol a jó ajánlatok mindig csak az új ügyfeleknek szólnak.. 

  2. SÁVOS akció: ha pl. a webáruházad képes rá, akkor alakíts ki sávos kedvezményrendszert. Ez egy jó módszer arra, hogy növeld a kosárértéket. A legjobb, ha a rendszered folyamatosan mutatja a vásárlónak, hogy már csak X Ft hiányzik ahhoz, hogy elérje az Y% kedvezmény szintjét, vagy a következő extra ajándékot. 

  3. Építs izzító listát: ha még nincs elég nagy adatbázisod, vagy kevés a régi vásárlód, akkor kezd el már hetekkel előbb építeni a speciális listádat a BF akcióra. Csak az kapja meg a kedvezményes kuponkódot, vagy a spéci érkező oldal linkjét, aki erre előre regisztrál. Ezt a listát izzíthatod azzal folyamatosan, hogy "kiszivárogtatod" az akcióidat, hogy fel tudjanak rá készülni az érdeklődők. Vagy, előre le is tölthet egy spéci kuponkódot, amit egy adott termékre használhat fel a Black Friday akciódban!

Éppen ezért, most Te is egy ilyen listára kerülhetsz fel most!

Ha kitöltöd az alábbi űrlapot, akkor egy speciális kedvezmény-kombinációhoz juthatsz hozzá: 

Eldöntheted, hogy:

  1. Eljössz kedvezményesen a december 5-ei Ügyféltípus tréningre, amihez a képzésből készített videókurzust 29.700 Ft értékben AJÁNDÉKBA megkapod a Learnie.hu portálunkon, vagy

  2. A kuponkódod felhasználásával november 24-én megvásárolod FÉL ÁRON az Ügyféltípusokra szabott értékesítés videókurzust a Learnie.hu-n

Iratkozz fel a listára és használd ki a legnépszerűbb, értékesítési tréningünk Black Friday akcióját!

E-mail cím:*
Név:

Te milyen ajánlatokkal készülsz Fekete Péntekre? Ez itt a reklám helye! :)

Hozzászólások (0 db)

Ehhez a bejegyzéshez még nincs hozzászólás. Legyél Te az első!

Szólj hozzá Te is!
Szeretnél hozzászólásaid mellé avatar ikont? A gravatar.com segítségével 5 perc alatt elkészítheted.

(ne félj, nem jelenik meg az oldalon)
Megjelent!
Akadálymentesített változat
Betűméret növelés:
Tippek neked!
Blog értesítő
Következő tréningek
Sales blog friss
Facebook rajongók