Hogyan kritizálj kulturált módon?

2021.09.13. | Szombati Orsolya

Olvasási idő: 4 perc

Biztos Neked is megvan az az érzés, amikor szíved-lelked kiteszed, hogy jót tegyél valakinek. Önzetlenül segítesz sem időt, sem energiát, sem pénzt nem kímélve, és egy hálás köszönet helyett viszonzásul csak kötözködés, kritizálás, szájhúzás a jutalmad.

Ezt a posztot egy napokban történt eset ihlette, ami ledöbbentett, hogy a kulturált kritika mennyire nem része a mindennapjainknak. Sőt! Tovább megyek. A legtöbben azt gondolják, hogy egyenlőség  jel van a között, hogy “nem értek egyet veled” és a között, hogy “utállak”.

Pedig az egyet nem értés egyáltalán nem azt jelenti, hogy utálnánk a másikat. Csupán azt, hogy MÁS egy adott  dologról a véleményünk.

A nagy baj az, hogy ezt nem tanítják meg sehol.

Nem tanítják, hogy attól, hogy valakinek eltérő a véleménye valamiről, attól még nem kell utálkozni, háborúzni. Sokfélék vagyunk sokféle véleménnyel, és teljesen rendben van, ha egy bizonyos dologról mást gondolunk.

És sajnos azt sem tanítják meg a legtöbb iskolában, hogy hogyan lehet az eltérő álláspontot normális emberhez méltóan kifejezésre juttatni. Úgy, hogy közben nem sértjük vérig a másikat és nem gázolunk bele a másik lelkébe.

Mindenkinek

Szívem szerint ennek a bejegyzésnek  az elolvasását kötelezővé tenném minden írni-olvasni tudó embernek. Fiatalnak és idősnek egyaránt. Mert aki írni és olvasni tud, az már gondolkodik, és vélhetően tisztában van a szavak következményeivel is. 

Ezért, ha egyetértesz a lentebb írtakkal,  arra szeretnélek megkérni, hogy a közösségi oldaladon oszd meg ismerőseiddel ezt a cikket.

A történet egyébként egy teljesen hétköznapi sztori

Egy kisebb, fiatalokból álló csapatnak - marketinges lévén - szívességet tettem. Az ő érdekeiket szolgálva önzetlenül segítettem. Rengeteg időt és energiát áldozva egy adott dologra. Majd a végén köszönet helyett kötözködést, szájhúzogatást, és cinikuskodást kaptam. 

Ekkor döbbentem le igazán, hogy mennyire NEM része a nevelésnek az, hogy hálára, köszönetre és kulturált kommunikációra tanítsuk a gyermekeinket. Pedig a sablon, amit követni érdemes akkor,  ha valami nem olyan, mint amilyenek elképzeltük, pofonegyszerű. Ennek ellenére  meglep, hogy milyen kevesek ismerik.

Mindössze 3 lépés, ami hozzásegít (akár egy 8 éves gyermeket is) ahhoz, hogy ha valami nem tetszik  nekünk, akkor úgy adjunk visszajelzést vagy úgy mondjunk véleményt, hogy ne tűnjünk faragatlannak, és ne is gázoljunk bele a másik lelkébe.

Úgy hívják, szendvics technika.

Hogy miért? Azért, mert a “fekete leves”, vagyis a kritika, két  pozitív mondat közé van beágyazva. Ennek sablonja pedig a következő:

1. Mondj köszönetet, és dicsérj meg bármit!

2. Mondd el, mi az, ami nem tetszik, és hogyan szeretnéd inkább. KÉRJ javítást!

Tudd, hogy az építő jellegű javaslat vagy a konkrét kérés nélküli kritika nem más, mint öncélú fikázás! (elnézést…) Az  pedig  senkinek sem esik jól.

3. Fejezd be köszönettel vagy egy pozitív gondolattal!

Például:

1. Köszönöm szépen, hogy ilyen sok időt rááldoztál a videó elkészítésére. Igazán jó fej vagy, hogy ennyit foglalkoztál vele.

2.  Az elején a felirat nem olyat lett, mint amilyet elképzeltem. Azt szeretném kéri, ha belefér még az idődbe, hogy cseréld ki erre és erre.

3. Köszönöm szépen még egyszer, ha újból foglalkozol vele, és segíteni próbálsz nekem.

Vagy

1. Köszönöm szépen, hogy megleptél egy új farmernadrággal! Jól esik, hogy akkor is  gondolsz rám, és vásárolsz nekem, amikor nem vagyok ott.

2.  Ennek a nadrágnak a színe azonban nem igazán tetszik nekem. Szerinted el tudunk menni együtt kicserélni?

3. Köszönöm még egyszer, tényleg nagyon jól esik a figyelmességed.

Vagy

1. Köszönöm, hogy elkészítetted a céges prezit helyettem, és hogy észrevetted, mennyire túl vagyok terhelve.

2.  A prezi strukturája nem igazán olyan, amilyennek szerettem volna, ezért azt szeretném kérdezni, volna-e egy kis időd arra, hogy ezt átbeszéljük? Én inkább az elejére szeretném tenni a pénzügyi adatokat és a végére a cégbemutatót.

3.  Hálásan köszönöm, ha még egy kicsit segítesz nekem. Nagyon sokat  jelent számomra, és természetesen alkalom adtán én is szeretném viszonozni a kedvességedet.

Mindenre működik

A téma tehát tökmindegy. BÁRMIRŐL lehet adni kulturált negatív visszajelzést. Csak ez a 3 lépéses sablon kell hozzá.

KÖSZÖNET/POZITÍVUM ›› VÉLEMÉNY+JAVASLAT ›› KÖSZÖNET/POZITÍVUM

Ugye milyen egyszerű? Figyeld meg, hogy ha legközelebb ennek mentén fogalmazol meg kritikát, akkor a másik félben garantáltan nem keltesz rossz érzést, és nem sérül sem a munkakapcsolat, sem a baráti viszony.

Sőt! Még jó fejnek is tűnsz majd, annak ellenére, hogy nem tetszett, amit kaptál, vagy nem értettél egyet az illetővel. :)

Hozzászólások (2 db)
Szekeres Juli szerint: Orsi, a fentieket kiegészítem még egy gondolattal: akárhogyan fogalmazunk, a kéretlen segítség nem esik jól. Ezért nulladik lépésnek javaslom a segítőnek, hogy mielőtt bármit tesz, tegye fel az egyszerű kérdést: "segíthetek?" Tapasztalatból tudom, mennyire nehéz elfogadni, ha a válasz nem... mégis ki kell bírni ilyenkor, és hagyni a másikat - a szemünk láttára - hibázni, és csak annyit segíteni, amennyit kér (nem többet).
2021. 09. 15.
Orsi szerint: Szia Juli!

Tökéletesen egyetértek veled. Én is annak híve vagyok, hogy segíteni csak annak lehet, aki kéri. Jelen esetben is erről volt szó. Az önzetlenség itt olyan szempontból jelent meg, hogy azonnal ugorva, mindent eldobva, rengeteg munkaórát áldoztam egy adott dologra, semmilyen ellenszolgáltatást nem várva érte.

És valóban, magam is számtalanszor megtapasztaltam, hogy a kéretlen segítség nem olyan értéket képvisel, mint a kért. Éppen ezért, nem csak tanítom, de magam is követem ezt a hozzáállást
2021. 09. 15.
Szólj hozzá Te is!
Szeretnél hozzászólásaid mellé avatar ikont? A gravatar.com segítségével 5 perc alatt elkészítheted.

(ne félj, nem jelenik meg az oldalon)
Megjelent!
Akadálymentesített változat
Betűméret növelés:
Tippek neked!
Blog értesítő
Következő tréningek
Sales blog friss
Facebook rajongók