Hogyan kommunikálj a színekkel?

2017.11.10. | Szombati Orsolya

Bizonyára Te is jól tudod, hogy a vizuális kommunikációnak hatalmas szerepe van az élet minden területén. 

Nem mindegy:

  • hogy néz ki egy eladó az üzletben
  • milyen egy termék csomagolása
  • vagy egy étterem berendezése...

A vizuális környezet óriási hatással van a döntéseinkre. Ha valami nem bizalomgerjesztő nem esszük meg, nem vásárolunk tőle, nem megyünk arra a helyre. 

A vizuális első benyomásban égető szerepe van a színeknek is. A színek segítségével pedig be tudod vonzani az ideális ügyfeleid! Nézzük hogyan!

Nem elég jónak lenni, annak is kell látszani!

Lehetsz Te a szakmád legjobbja: ha a vizuális megjelenéseid nem ezt sugallják, nagyon nehéz lesz bizalmat építened. 

Márpedig az ügyfél akkor fog vásárolni, ha biztos abban, hogy neki a termékedtől/szolgáltatásodtól jobb lesz, Veled nem járhat rosszul. Éppen ezért kell már a megjelenéseddel is egységes, megbízható érzést sugallod. 

Ebben lesznek a színek a segítségedre. 

Egy jól megválasztott alapszín  segít abban, hogy:

- felismerhető legyél 

Játszunk egy kicsit, nézd meg az alábbi táblázatot és találd ki, melyik cégről lehet szó! (A megoldásokat fehérrel beírtam a táblázatba a kép mellé- jelöld ki a szöveget és meglátod, jól tippeltél-e!)

Telekom
Coca Cola
Milka
Telenor

Ha jól sejtem a 4-ből valószínűleg mindegyiket eltaláltad, de legalább 2-3 színhez jól tippeltél. :)

- bizalmat épít

A megfelelő színek kiválasztása segít abban, hogy megbízhatónak tűnj. Minden iparágnak megvannak a jellegzetes színei. Például ügyvédi irodák honlapját böngészve ritkán találkozol pink színekkel, míg a patikák logójában se szokott feltűnni a fekete kereszt, vagy kupa. 

Hiszen a színek is üzennek- és nem mindegy, hogy mit! 

Első lépésként

Gondold át, hogy a Te iparágadnak melyek a standardjai! 

  • az IT-ben jellemzőek a kék-szürke kombinációk
  • a HORECA-ban a narancs, piros, zöld
  • a natúrkozmetikumok körében a barna, zöld és a fehér... 

Tehát vannak az iparági standardok. Ezen belül pedig léteznek különböző szegmentációk. 

Ha ezzel megvagy, elemezd ki a vásárlóidat, hogy ők vajon milyenek? 

Ha már ismered az Ügyféltípológiát akár be is sorolhatod őket: pörgősök, elemzők, humánok vagy uralkodók fordulnak meg  a leggyakrabban nálad? Vajon az egyes típusokat tudod a színekkel befolyásolni? 

Mutatok egy eszetlenül látványos példát. Az autóipart. 

Itt vegyünk 2 különböző célcsoportot:

  • a középkategóriát vásárlókat és
  • a luxus- vagy sportkocsikat vezetőket

Melyek a jellemző színek ebben az iparágban?

A középkategóriáig bezárólag, ha az autógyárak logóit megvizsgálod a következő színekkel találkozhatsz: ezüst, piros és kék (elvétve zölddel).

Ezzel szemben a legnagyobb luxusmárkák színei sokkal dominánsabbak: arany, ezüst, vérvörös.

Érzed, hogy ez nem lehet véletlen, ugye? 

Mindjárt össze fog állni a kép! Nézzük meg, hogy milyen ügyféltípusok léteznek, és mit kell róluk tudni? 

A pörgős

Életvidám, energikus személyiség, aki mindig tudja "mitől döglik a légy".  Egy igazán feltűnő jelenség, ő az, akit tutira kiszúrsz a tömegből, mert annyira trendi, nyughatatlan, jópofa személy. 

Ahhoz, hogy ki tudjon tűnni, bátran nyúl vibráló, neon színekhez (pink, narancs, neonzöld, csillogó kiegészítők).

Jól tudja, hogy igenis a ruha teszi az embert. Éppen ezért rajta mindig a legújabb divatirányzatokat, a leghigh-techebb kütyüket és a legcsillogósabb ékszereket, órákat látod.

Ezek az ő színei, éppen ezért benne úgy kelthetsz bizalmat, ha használod ezeket a színeket a vizuális megjelenésedben. 

Az elemző

Ő az, akit a elegánsan belesimul a környezetébe. Öltözete mindig kifogástalan, modora távolságtartó, hűvös. Gyanakvó típus- inkább 2-vel többet kérdez, minthogy utólag derüljenek ki kellemetlen részletek. 

Mivel ő a racionalitás és a logika embere, ezért a színei is hideg, kimért tónusok: a kék, a szürke, és a fehér lesznek. 

Megjelenése mindig elegáns, funkcionális. 

Az elve a kevesebb, több. 

Nem fog feltűnő ékszereket viselni, sokkal inkább szolid, minőségi darabokat (valódi gyöngyöt, nemesfémet)

A humán

Kedves, barátságos, szeretetreméltó személy, akivel könnyen megtalálod a szót. 

Szereti a békés, harmonikus dolgokat, a melegséget. 

Éppen ezért az ő árnyalatai a kellemes földszínek közül kerülnek ki: a fűzöld, a barna, a sárga, a réz. 

Ő az akinél a kényelem minden más szempontot felülír. Ezért fordulhat elő olykor, hogy megjelenése kusza, kissé hippis. 

A mottója: csak semmi feszengés!

Onnan ismered meg, hogy már az első találkozásnál is régi kedves ismerősként köszönt, és bizalmasan eldiskurál veled.

Az uralkodó

Őt a legkönnyebb felismerni, mert annyira erős, agresszív kisugárzása van, amit nehéz nem észrevenni. 

Határozott és nem éri be a legjobbnál kevesebbel. Erőteljes és robbanékony, gyakorta parancsolóan bánik az emberekkel. 

Mivel az eszköztára a félelemkeltésre épül, ezért a színeiben is ez köszön vissza: fekete, vérvörös, arany színeket hord. 

Akkor érzi jól magát, ha a környezete tisztában van a felsőbbrendűségével. 

Mottója: Ez, az! Félj csak tőlem!

Ő az, akinek csak a legjobb, a legdrágább, a leggyorsabb lesz elég. 

Gondold át, hogy a Te legjobb ügyfeleid vajon melyik típusba tartoznak!

Visszatérve az autós példára jól láthatod, hogy két, jól elkülönülő célcsoportra lőnek. A két leggyakoribb típus a humán és az elemző. Éppen ezért a legtöbb autógyár őket célozza. Emiatt köszönnek vissza az ő színeik a logókon, reklámokban (kék, szürke). 

A luxusautók pedig kifejezetten a felső tízezernek, a legtehetősebbeknek szólnak, akik között a sikeres pörgősök és a hatalommal bíró uralkodók a legjellemzőbbek. Így az ő színeikkel: a csillogó arannyal és a domináns feketével lehet bennük bizalmat kelteni. 

Hogyan alkalmazd a színeket tudatosan a vállalkozásod építésében?

Mindennek az alfája és az omegája is az, hogy hajszálpontosan ismerd a célcsoportodat. Megmutatom a saját példánkat. 

3 üzletágunkat fogok részletesen kielemezni Neked. 

Az első a www.profonte.hu oldal:

Ez a nagyvállalati tréningek oldala. Általában azok a megkereséseink, amelyben zárt, cégre szabott egyedi tréninget rendelnek. Ezeket a képzéseket az esetek döntő többségében a HR-esek vagy a HR osztály szervezi le: ők kérik be az ajánlatokat, és értékelik ki azokat, mielőtt a döntéshozó elé kerülnek. 

A HR-en pedig jellemzően humán típusú kollégák dolgoznak, hiszen nekik van egy hatodik érzékük az emberismeretre, amitől kiválóak a munkájukban. 

Mivel ezt tudjuk a célcsoportról, hozzájuk igazítottuk a honlap megjelenését:

Láthatod, hogy a humán típusok színei dominálnak: a zöld és a barna. Ezt egészíti ki néhány elemző szín. 

(az pedig már csak hab a tortán, hogy a mottó is a humán típusoknak szól: Emberekre hangolva, viszont a szöveg 4 színűen van megfogalmazva, hogy bármelyik típust meg tudjon érinteni.)

A következő példa a kisvállalati üzletágunk a Sales Akadémia:

Ez az oldal az egyéni- és kisvállalkozóknak és az értékesítőknek szól első sorban. Ez az a célcsoport, akiket csak útba kell igazítani, ők már tudnak rajta haladni. 

Éppen ezért itt tananyagokat és nyílt tréningeket kínálunk marketing és értékesítés témakörben az ügyfeleinknek. 

Ebbe a célcsoportba nagyon sok pörgős típusú ember tartozik, éppen ezért lett az üzletág színe is a pink. Ez egy nagyon vibráló, energikus szín, ami az ilyen típusú ügyfelek számára vonzó, figyelemfelkeltő. 

A szövegezés hasonlóan a profonte.hu oldalhoz itt is mind a 4 típushoz szól, de a vizuális megjelenés a célcsoportra, a tipikus vásárlóinkra van szabva. 

A 3. példa pedig a Marketing Kivitelezés üzletágunk:

Ez a "megvalósító" üzletágunk. Azoknak szól akik nem bírják egyedül a marketing feladatokat, vagy szeretnék professzionális kezekben tudni a vállalkozásuk kommunikációját. 

Ebből adódik, hogy a Marketing Kivitelezés ügyfeleink jellemzően pörgős és elemző típusok. 

Ahogyan a fenti bemutatásban láthattad a pörgősök színei vidám, vibráló színek, míg az elemzőké a hűvösebb, visszafogottabb tónusok. 

De ki mondta, hogy ez a kettősség nem fér meg jól együtt? 

Mutatom, hogyan oldottuk meg: 

 

Láthatod, hogy nagyon jól megfér egymás mellett az élénk narancs és a pasztelles kék árnyalat. Kiegészítik egymást. 

Azaz, nem baj ha azt veszed észre, hogy a tipikus vásárlóid nem csak egy ügyféltípusból kerülnek ki. 

Összegezve:

A kommunikációd szerves eleme a vizuális megjelenítés. Akkor is van, ha nem használsz egységes arculatot, vagy színeket. Gondolj csak egy újságban megjelenő apróhirdetésre. Annak az a vizuális formája, hogy csak fekete betűs szöveg van benne. 

Éppen ezért minden olyan felület, amin a potenciális vásárlóiddal kommunikálsz igényli a "vizuális tuningot": legyen az egy videó, egy sales oldal, egy hírlevél, az üzleted, az étlapod, egy letölthető anyag vagy egy hirdetés. 

Ahhoz, hogy a legnagyobb arányban konvertáld az érdeklődőket vásárlóvá bizalmat kell építened. Ebben segít a vizuális megjelenésed is. 

Nem elég ma már az, hogy kiváló szolgáltatást, vagy átlagon felüli minőségű termékeket kínálsz, meg is kell tudnod mutatni, hogy valóban azok. Ebben segít egy jól megválasztott arculat. 

Ha pedig leülsz megtervezni a vizuális megjelenéseid egy kicsit még tudsz a hatékonyságon csavarni, ha ismered a célcsoportodat. Ha tudod, hogy jellemzően melyik ügyféltípusba tartoznak, és az adott típusnak melyek a "hívó színei". 

Ha ezt  tudatosan beépíted a weboldaladba, a szórólapodba, az üzleted berendezésébe tudat alatt fogsz bizalomgerjesztő első benyomást tenni az érdeklődőidre!

Márpedig a tudatalattink az, ahol az érzéseink (a bizalom, a szimpátia, vagy épp az undor) megszületik. Innen ered az első benyomás. 

... és biztosan Te is tudod, hogy a mai felgyorsult világban, amikor egy weboldal látogató 4-6 másodperc alatt dönt a maradásról vagy a kiikszelésről ŐRÜLTEN FONTOS az első benyomás! Hiszen ennyi idő alatt nem tudja elolvasni az összes szöveget az oldalon.

Hozzászólások (1 db)
Titanilla szerint: Szuper cikk, köszönöm, Orsi !

Építészként vizuális területen dolgozom és design termékeket árulok, de még sosem gondolkoztam el azon, hogy a különböző típusokhoz különböző színű kommunikációval forduljak. Ezután fogok ! :)

2017. 11. 13.
Szólj hozzá Te is!
Szeretnél hozzászólásaid mellé avatar ikont? A gravatar.com segítségével 5 perc alatt elkészítheted.

(ne félj, nem jelenik meg az oldalon)
Megjelent!
Akadálymentesített változat
Betűméret növelés:
Tippek neked!
Blog értesítő
Következő tréningek
Sales blog friss
Facebook rajongók