Hogyan hangoljam össze a hírlevél és a közösségi média stratégiámat?

2020.01.09. | Szombati Orsolya

Első hallásra pofonegyszerű téma, mégis, ha az ember egy kicsit jobban elmélyed benne, rájön, hogy igencsak szerteágazóak az ebből adódó feladatok.

De lépjünk egy lépéssel hátrébb és induljunk az elejétől! 

Hiszen, amikor leülsz és elkezdesz tervezni, nem simán csak hírlevél stratégiát meg közösségi média stratégiát tervezel. Hanem a céges CÉLJAIDHOZ vezető lépéseket. Így hát, mielőtt nekilátnál a heti/havi/éves hírlevelek és posztok megtervezésének, vedd újra magad elé azokat a célokat, amelyeket céges szinten kitűztél!

Ezek NAGYON sokfélék lehetnek:

  • egy adott bevételi szint elérése,

  • a cég hínevének, népszerűségének növelése,

  • létszámbővítés,

  • új tevékenységi kör bevezetése,

  • új termékek, szolgáltatások kifejlesztése…

És még sorolhatnám…

Az egyszerűség kedvéért maradjunk a bevételi céloknál, mert itt eléggé látványosan lehet építeni az email marketingre, és az egyes közösségi média felületekre: Facebook, Instagram, Youtube, LinkedIn. - hogy csak a fontosabbakat említsem.

Tehát, tegyük fel, hogy 2020-ban az a célod, hogy 2019-hez képest 20%-ot növekedj. A 2019-es bevételed 25 millió forint volt. Tehát, 2020-ban 30 millió a cél. (+ 5 millió forint) Első lépésként érdemes elemezned azt, hogy miből állt össze a tavalyi bevétel. Pl. legyen a példa kedvéért a saját cégem, és annak 3 fő profilja! Tegyük fel, hogy tavaly 25 millió forint volt a bevételem, amely a következőképpen állt össze:

(A számok fiktívek, nem a valóságot tükrözik!)
  • 9 millió nagyvállalati tréningekből, ahol az átlagos kosárérték 500.000 Ft
    (18 tréningnap = 9 db 2 napos tréning)

  • 4 millió kisvállalati tréningekből, ahol az átlagos kosárérték 60.000 Ft
    (66 résztvevő = 6 db 11 fős tréning)

  • 10 millió szövegírásból, ahol az átlagos kosárérték havi 120.000 Ft
    (havi 7 fix megbízóból)

  • 2 millió termékforgalmazásból, ahol az átlagos kosárérték 20.000 Ft
    (100 vásárlásból)

A második lépés...

Innen továbblépve, én első körben azt vizsgálom meg, hogy a plusz 5 milliót melyik forrásból tudom a legkönnyebben előteremteni. (Az egyszerűség kedvéért maradjunk abban, hogy nem emelek árat)

A.) Tegyük fel, hogy a szövegírást választom.

Ez esetben arra van szükség, hogy megmaradjon a 7 jelenlegi megbízóm, és melléjük legalább 4 új ügyfelet szerezzek. Ha ezen az úton megyek tovább, akkor a hírlevél stratégiámban ezt a célt helyezem a középpontba tehát az lesz a feladatom, hogy értékesítsem a szövegírást

A havi hírlevelemben sok sikertörténetet, esettanulmányt “így dolgozunk mi” sztorit, ügyfélinterjút osztok meg, amiből kiderül, hogy érdemes hozzánk fordulni. TERELEM őket a weboldalra, ahol ajánlatot lehet kérni szövegírásra.

A nyilvános Facebook oldalamon hasznos tippeket, tanácsokat, ötleteket adok szövegíráshoz a követőimnek, megosztom, milyen iparágban milyen témán dolgozunk épp, lesifotókat készítek a csapatról, ahogyan írják az ügyfeleknek a szövegeket, név nélkül elmesélem az általunk elért eredményeket. TERELEM őket a weboldalra, ahol ajánlatot lehet kérni.

Facebook (és Instagram) hirdetésben célcsoportra célzottan reklámozom a szövegírás üzletágat. A hirdetéseknél hasonló logika alapján (visszafelé számolva) kikalkulálom, hogy mekkora keretből mennyi ideig kell hirdetnem. Például, ha tudom, hogy 1.000 hirdetésmegjelenésből lesz 5 weboldalamra átkattintás, 5 átkattintásból lesz egy ajánlatkérésem, és 3 ajánlatkérésből lesz egy megbízásom, akkor tudom, hogy a 4 új megbízáshoz legalább 12 ajánlatkérés kell, amihez 60 átkattintás és 12.000 hirdetésmegjelenés szükséges.

A LinkedIn-en szakmai cikket publikálok, a végén egy linkkel, ami a szövegírás üzletágra mutat. Tehát itt is TERELEM őket a weboldalra, ahol ajánlatot lehet kérni.  

B.) De választhatom azt is, hogy a plusz 5 millió forintot 50-50%-ban a kisvállalati tréningekből és termékforgalmazásból szeretném előteremteni.

Ez esetben a tréninges üzletágban éves szinten 4-gyel több tréninget kell tartanom, mint előző évben, tehát nem 6-ot, hanem 10-et. Így a havi hírleveleim és közösségi megjelenéseim fő fókusza a tréningek népszerűsítése és a szabad helyek értékesítése lesz. 

A havi hírlevelemben írok arról, hogy az ügyfeleim milyen eredményeket értek el a képzésekkel, megosztom az Ő visszajelzéseiket. Sztorikon keresztül elmesélem, miért fontos az a téma, amit képviselek, miért érdemes foglalkozni vele. TERELEM őket a weboldalra, ahol jelentkezni lehet.

A nyilvános Facebook oldalamon hasznos tippeket, tanácsokat, ötleteket adok a követőimnek a közelgő képzés témájában. Megosztok sikersztorikat, pozitív visszajelzéseket, kedvet csinálva másoknak is a részvételhez. TERELEM őket a weboldalra, ahol jelentkezni lehet.

Facebook (és Instagram) hirdetésben célcsoportra célzottan reklámozom a közelgő tréninget. Ugyanúgy kalkulálok “visszafelé”, mint ahogy fentebb már elmeséltem.

A LinkedIn-en szakmai cikket publikálok, a végén egy linkkel, ami a tréning jelentkezésre mutat.

És a másik + 2.5 millió forint jön majd a termékforgalmazásból.

Ez esetben tartanom kell a tavalyi szintet (100 vásárlás). Ha nem akarok sokat dolgozni, akkor jó, ha felépítek egy olyan automatizált vevőszerző rendszert, ami biztosítja, hogy mindig bejöjjön éves szinten a minimum 100 vásárlás.

Lásd: email kampányok + automatizált termékpiramis...

ÉS (ugyanazt a kosárértéket alapul véve) +125 új vásárlót IS be kell hoznom a “boltba”. Ezt megtehetem például úgy is, hogy kifejlesztek egy új terméket, amelyet a saját ügyfeleimnek, és vadonat új ügyfeleknek is kínálhatok.

A hírlevél stratégiámmal (a teljesség igénye nélkül következzen pár tipp) pl. megcélzom azokat a teljes olvasói bázisból, akik még nem vásároltak még tőlem, és nekik készítek kampányokat. VAGY Ajánlok egy “következő” szintet vagy kiegészítő terméket a meglévő vevőimnek. TERELEM őket a weboldalra, ahol rendelni tudnak.

A közösségi oldalaimon és a hirdetésekben is a fentiekhez hasonlóan a terméket / a termékértékesítést helyezem fókuszba. TERELEM őket a weboldalra, ahol rendelni tudnak. PLUSZ az automatizált rendszerembe felülről is töltöm az érdeklődőket (feliratkozókat), nagyvonalakban így üzemel, és az automata rendszerem értékesít helyettem az ügyfeleknek:

feliratkozó ›› belépő termék ›› magasabb árkategóriás termék ›› TOP termék ›› VIP termék

Posztolok arról is,hogy mit adok ingyen, mi tölthető le és honnan, ÉS hirdetem is az ingyenes anyagomat is, hiszen tudom, hogy ez hozza majd a vásárlókat :)

Tudom, ez a két példa nagyon sarkított, leegyszerűsített, és vázlatos volt, ahol nem is a számok, hanem inkább a szemléletmód lényeges.

Amit szeretnék, hogy tanulságképp hazavigyetek, az az, hogy ne csupán hírlevél darabszámokat és témákat, vagy Facebook posztokat tervezzetek, hanem hogy lépjetek egyet hátrébb és a SAJÁT CÉGES célotokhoz igazítsátok az értékesítési és marketing lépéseket, ide értve a hírlevelezést, email kampányokat és a közösségi oldalakon való megjelenéseket, hirdetéseket.

Ha megvan a CÉL, akkor könnyű lesz megtalálni a hozzá vezető utat és a “kisebb” lépéseket is.

Ha fel vagy iratkozva hozzám, akkor tudod, hogy legutóbb pont ehhez adtam a hírlevelemben némi muníciót Neked. :)

Célkitűzés, szövegírás, email marketing, postai direkt marketing, automatizált vevőszerzés, kampányötletek, fullextrás ügyfélkezelés, emberismeret, ügyfélismeret.

És felmerült még egy kérdés a Zárt Facebook Csoportomban az egyik csoporttag részéről:

"Kell-e mérföldköveket tervezni - vagy ellenőrzési pontokat (pl. negyedévente), amikor visszaellenőrzöm, hogy hol tartok és kell-e korrigálni?"

A válaszom: NANÁ, hogy kell!

Én például úgy kezdem a bevétel tervezését, hogy megnézem az előző évek növekedését %-ban, és azok alapján egy reális célt tűzök magam elé.

Ezután megnézem, hogy az előző évben mennyi volt az ÁTLAGOS havi bevételem. Ez lesz az egyik viszonyszámom. Nyilván, a szezonalitásokat figyelembe kell majd venni, amikor jönnek az eredmények. A szezonalitás amúgy azonnal látszik a táblázatból, ahol az előző évek havi eredménye is benne van.

A mérföldkövek ellenőrzésénél az előző év total és az előző év azonos hónapja VS. a jelenlegi év total és jelenlegi év adott hónapja tényleges állapotot is nézem, elemzem.

Az év során minden hó végén, záráskor, beírom a táblázatba, hol tartunk. Van a táblázatomban olyan oszlop, hogy MTD% (month-to-date) = hogy áll az adott hónap az előző havi átlaghoz képest? YTD% (year to date) = hogy áll az eddigi összes bevétel az előző évhez képest? Valamint van egy SUM (összesítő) oszlopom, ami totalban mutatja az addig elért bevételt. Ezek segítenek meglátni, hogy jó úton vagyok-e.

Ha 100%-nál magasabb összeget látok mindenhol, elégedett vagyok. Ha alacsonyabbat, akkor tudom, hogy SOS beavatkozásra van szükség (plusz kampány, még egy tréning ›› és ez megint segít az adott havi hírlevél, DM és közösségi média stratégia szükség szerinti módosításában...)

Haladó szint

Aki überprofi, akár heti szinten is ránézhet a "haladásra", hogy ne csak hó végén derüljön ki, hogy nem jók a számok. 

Például ez is egy olyan dolog, amit még a multinál tanultam, értékesítőként. Akkoriban persze rettenetesen utáltam a sok riportot: heti terv, heti jelentés, havi terv, havi jelentés, eltérések indoklása, negyedéves területfejlesztési terv, plusz a hülye mutatószámok...

De ma már ezt is másképp látom, és eléggé hálás vagyok korábbi főnökeimnek, hogy "belém verték" ezt a "nemszeretem" feladatot IS! Mert mióta saját cégem van, nagyon sokat profitálok abból, amit alkalmazott koromban tanultam.

Plusz, halkan súgom, hogy van itthon egy kontrollerem, a férjem személyében, aki folyamatosan nyektet, hogy figyeljem a számaimat, és tervezzek, elemezzek.

Tegnap este megkérdeztem, lenne-e kedve Nektek egy olyan tréninget tartani, ahol elmondja, mit, hogyan érdemes mérni, tervezni. Illetve, hogy készítene-e egy olyan sablontáblázatot, amivel szinte gyerekjáték ez az egész, és legnagyobb meglepetésemre (igaz, hosszas gondolkodás után...) igennel felelt.  :)

Szóval, ha van kedvetek egy olyan fél napos workshophoz, amely a számokról szól: tervezésről, kontrollingról, a mérőszámok értélmezéséről és jelentéséről, a szükséges beavatkozási pontokról, akkor szóljatok! (emailben jöhet egy OK orsi kukac sales-akademia pont hu vagy 06 (30) 646-9959.

Részemről dióhéjban ennyi.

Combos poszt lett, és közel sem olyan részletes mint szerettem volna, így jöhetnek a kérdések. Válaszolok.

Beszélgessünk! Akár itt, akár a zárt Facebook csoportomban ››

Hozzászólások (1 db)
Kálmán Anna szerint: Köszönöm a nagyszerű összefoglalót Orsi! Szeretem, hogy a cikkeid gyakorlatiasak, érthetőek, követhetőek!
2020. 01. 28.
Szólj hozzá Te is!
Szeretnél hozzászólásaid mellé avatar ikont? A gravatar.com segítségével 5 perc alatt elkészítheted.

(ne félj, nem jelenik meg az oldalon)
Megjelent!
Akadálymentesített változat
Betűméret növelés:
Tippek neked!
Blog értesítő
Következő tréningek
Sales blog friss
Facebook rajongók