A valódi OK: Ezért némult el több ezer weboldal péntek délután

2012.05.02. | Szombati Orsolya

Múlt héten pénteken egy megdöbbentő jelenség tanúi lehettünk.

15 óra 45 perckor elsötétült a weboldalunk, leállt a levelező rendszerünk, megszűntek működni a facebook-os alkalmazásaink: az ingyenes értékesítési tanfolyam feliratkozás és a személyiségteszt.

Közel egy napig néma csend köszöntött a Sales Akadémiára.

Mintha csak a legsötétebb rémálmunk vált volna valóra…

A valódi OK: Ezért némult el több ezer weboldal péntek délután

Azon a napon épp egy tréninget tartottunk új kolléganőmmel, Melindával. A téma az 5-szörös hatékonyságú e-mail kampány volt, amelyhez a délutáni, utolsó szekcióban elengedhetetlenül szükséges lett volna a weboldalunk és a levelező rendszerünk elérése.

Ez azonban nem valósult meg.

16 óra 32 perckor csörgött a telefonom. Épp szünetet tartottunk. A webfejlesztő cégünk, az Across Média Kft. (www.across.hu) ügyvezetője keresett.

Csak ennyit mondott: „Baj van, Orsi, nagy baj van…”

Majd vázolta a helyzetet: Egyelőre nem tudják, mi az oka, de az összes weboldal, amelyet ők kezelnek leállt. Első körben annyit sikerült kideríteniük, hogy a hiba NEM az Ő oldalukon van, hanem annál a szolgáltatónál (hoszting cégnél), amelyen keresztül a weboldalakat (köztünk a mienket is) nagy teljesítményű szervereken tárolják.

Egy egyszerűsített ábra a pontosabb megértés kedvéért:

Van a naaaaagy-nagy szolgáltató, ahol a naaaagy-nagy szerverek el vannak helyezve. Ezeken tárolódnak a weboldalak.

Aztán vannak a különböző hoszting cégek (vagyis tárhely szolgáltatók), amelyek összegyűjtik a webfejlesztő cégek és más ügyfelek - akik lehetnek akár egyéni cégek is -  igényeit, és saját nevükben fellépve, nyilván a nagy mennyiség miatt egy sokkal kedvezőbb áron bérelnek tárhelyet.

Utánuk jönnek pl. a webfejlesztő (webes) cégek, akik a saját ügyfeleik igényeit gyűjtik össze - értelemszerűen ők is egy kedvezőbb árat kapnak, mint amit az ügyfél egymaga alkudna ki akár a hoszting, akár a naaaagy-nagy szolgáltató cégtől. És amit a webesek tovább tudnak adni a saját ügyfeleiknek.

Rajtuk, azaz a webes cégen keresztül kapcsolódunk mi is a netre. A saját kapcsolódási utat a piros vonal mutatja.

Eddig ugye érthető? Akkor térjünk vissza a történethez!

Az Across Média vezetője annyit azonnal megígért, hogy a lehető leghamarabb kinyomozza, hogy mi történt valójában, és tájékoztat a fejleményekről.

Ügyfélkezelésből csillagos ötös!

Tanulság #1

Ha baj van..., jobb, ha te vagy az, aki jelzed ezt az ügyfeled felé, mintsem arra vársz, hogy ő vegye észre – és azután tajtékozva hívjon Téged!

Közben lement a tréning, 19 óra magasságában fejeztük be a programot, addig a telefonom ki volt kapcsolva.

19 óra 11 perckor, szinte azonnal, hogy bekapcsoltam, már csörgött is a készülék: ismét az Across Média vezetője keresett. Kiderítették mi okozza azt, hogy a weboldalaink és a levelező rendszerünk ki lett iktatva az internetből.

Mint kiderült, a háttérben az húzódott meg, hogy a hoszting cég, nevezetesen a Host Office Kft.,  akiken keresztül az Across Média bérelte a tárhelyet, pénzügyi-elszámolási vitába keveredett a T csoporttal.

A Host Office szerint a T csoport nem szolgáltatott úgy, ahogy az elvárható lett volna, ezért ők meg nem fizették ki a számlát. Erre fel a T csoport - demonstrálva erejét - , egyszerűen lekapcsolta a hoszting céget és az által üzemeltetett szervereket az internetről. Ellehetetlenítve ezzel több száz, több ezer weboldal és weboldal-tulajdonos munkáját és működését.

Hogy mi történt, ismét igyekszem szemléltetni egy ábrával. A piros x-szel jelölt vonalon minden szerver és minden weboldal leállt. Az eset több ezer weboldal-tulajdonost érintett.

Hogy kinek van igaza az elszámolási vitában, nem tudom, és nem is az én tisztem megítélni. Azt viszont tudom, hogy ez egy elhibázott lépés volt a T csoport részéről. Nekünk például jelentős bevétel-kiesésünk keletkezett, mert éppen futott egy határidős kampányunk. Persze ez most a történet szempontjából mellékes.

No, ami közvetlenül ez után következett, az még az előzőeken is túltett, és ami a személyes értékrendem szerint, finoman fogalmazva is „k r i t i k á n   a l u l i”.

Leírom még egyszer, nagy betűvel: "K R I T I K Á N    A L U L I !"

Mi is történt ezután?

Nem sok - legalább is a NAGY szolgáltatók részéről.

A Host Office tulajdonosa / kapcsolattartója egyszerűen felszívódott a föld színéről.

Across Média teljes csapata hiába is próbálta őt elérni... Egyszerűen nem vette fel a telefont. A többszöri hívásokra reagálva mindössze egy sms válasz érkezett a részéről: „Majd szerdán foglalkozok a dologgal, addig küldjetek e-mailt a gmail-es címemre!” - Lévén, hogy megkezdődött a hosszú hétvége…. És a pihenés van, akinek szent és sérthetetlen. Még akkor is, ha közben többezer ügyfél verejtékezik az idegességtől.

Ügyfélkezelésből elégtelen!

Egy ilyen cégnek - akinek a kapcsolattartója, ha baj van, egyszerűen köddé válik, és semmilyen szinten nem foglalkozik sem a problémával, sem a saját ügyfeleivel - nem szívesen lennék a jövőben az üzleti partnere!

Biztos vagyok benne, hogy ezzel még sokan vannak (vagy lesznek)  így. Pláne az eset után...

Tanulság #2

Hasonló helyzetben (mármint ha probléma van) Te soha ne tegyél ilyet!

Ha meg is történik az, aminek nem szabadna megtörténnie, vállald a felelősséget! Tegyél meg mindent, hogy kiszolgáld (legalább információkkal) az ügyfeleidet!

Hogyan valósítsd meg?

Íme pár tipp ízelítőül:  Forró Drót, ingyenes kék vagy zöld szám, non-stop bekapcsolva tartott mobiltelefon, "percről-percre" helyzetjelentés a weboldaladon, 0-24-ig tartó elektronikus ügyfélszolgálat - ugye ki tudod választani, hogy Te melyiket tudod hasonló helyzetben bevetni? 

Ugyan az Across Média kollégái nem tudtak elérni a Host Office részéről senkit, mégsem ültek karba tett kézzel a babérjaikon, arra várva, hogy majd valahogy megoldódik a helyzet, vagy jön valaki és megoldja helyettük. És nem mentek el "hosszú hétvégézni" sem... (Pedig biztos vagyok benne, hogy megvolt rá az előre leszervezett programjuk.)

Inkább fogták magukat és személyesen mentek be a T csoporthoz, hogy megoldják a helyzetet.

Azonban első körben lepattantak a T csoport technikusairól, akik  a szerverszoba előtt útjukat állták: Ide bizony nem mehetnek be addig, amíg a hoszting cég ki nem fizeti a számlát.

Hiába mondták a fiúk, hogy csak az Ő vonalukon keresztül több száz ügyfél weboldala vált inaktívvá - köztük milliós napi forgalmú webáruházak, online vállalkozók, szolgáltató cégek... Ez egyáltalán nem hatotta meg a technikusokat...

"Bravó!" Ügyfélkezelésből ők is megbuktak a vizsgán!

Az Across-os srácok azonban nem hagyták ezt annyiban. Egész éjjel fent voltak, fórumoztak, szakmabeliekkel egyeztettek, kiskaput kerestek. Hogy legalább a saját ügyfeleik oldalait aktívvá tehessék.

A részleteket nem ismerem. A lényeg, hogy másnapra megoldották a helyzetet.

Nem tudom, hogyan érték ezt el, és mit csináltak odabenn. De végül is a technikusok beengedték őket a szerverszobába. Ahol egy átállítást követően, több mint 24 órányi néma csend után, szombat estére újra életre keltek a weboldalak és elindult a levelező rendszerünk is.

Hatalmas köszönettel tartozom nekik.

Az egyetlen cég volt az összes érintett közül, amely nem a másikra mutogatott, hibást vagy felelőst keresve, hanem magára a problémára fókuszált, és azt akarta megoldani minden erejével.

A webes cég ügyvezetője folyamatosan tájékoztatott minket, telefonon, sms-ben, hogy éppen hol állnak, mikor mi történik, mikorra várható, hogy helyreáll a rend.

Hosszú hétvége és pihenés ide vagy oda, ők egész éjjel, és egész hétvégén dolgoztak.

Előbb a problémát hárították el, majd a probléma utózöngéit kezelték. És közben ezerszer is elnézést kértek azért a hibáért, amit nem ők követtek el. Amelynek ők is éppúgy a szenvedői voltak, mint mi, weboldal-tulajdonosok.

Tanulság #3

Ha Te is képes vagy hasonló, nehéz helyzetben észnél lenni, és ha mást nem is, de folyamatos tájékoztatást adni az ügyfeleidnek a fejleményekről, akkor biztos lehetsz benne, hogy sokkal, de sokkal kevesebb lesz az elvesztett ügyfeleid száma a nap végére.

Szakmai kíváncsiságom nem hagyott nyugodni.  Amikor lement a nagy frász és stressz, csak megkérdeztem Gergőtől, a cég tulajdonosától, hogy mennyire voltak dühösek és ordibálósak az ügyfelek.

A válasza valahogy nem lepett meg: egyáltalán nem. Senki sem ordított, senki sem verte ki a balhét. Mindenki megértő volt és türelmes.

Még azok sem hepciáskodtak, akik több százezres, vagy milliós forgalmú webáruházat üzemeltetnek. Ez pedig egyértelműen a korrekt tájékoztatásuknak, az emberi hozzáállásuknak és villámgyors problémamegoldásuknak köszönhető. 

Örömmel tölt el, hogy annak idején (immár 4 éve), amikor indultunk az első üzletágunkkal, az Across Médiát választottuk. Soha nem csalódtunk még bennük. 

Amit ennek a problémának a kapcsán ügyfélkezelésből, naprakész tájékoztatásból villantottak, az pedig egyszerűen példa értékű.

A „nagyok” is bátran tanulhatnának tőlük!

Across Média (www.across.hu) le a kalappal előttetek!

**************************************************************************

UPDATE május 03. 17:30

Rábukkantam egy ezzel kapcsolatos, tegnap megjelent cikkre is a neten: http://itcafe.hu/hir/t-hosting_hostoffice_dataplex_lekapcsolas.html 
**************************************************************************

Ha tetszett akár ez a bejegyzés, akár az Across Média "válságkezelése" kérlek, nyomj egy tetszik-et! Köszönöm!

Kapcsolódó videók
Hozzászólások (22 db)
Rónai Balázs szerint: Figyelmesen várom a fejleményeket, hogy mely cég részéről milyen reakció lesz! Nem okvetlenül kárörvendően a bukást várom. Inkább egy diplomatikus zárást, finálét. Már ha lehet még beszélni erről. Nagyon tanulságos sztori... Balázs
2012. 05. 03.
Szombati Orsolya szerint:
Balázs, én is nagyon kíváncsi vagyok a végkifejletre. Ám gyanítom, hogy egy olyan cégtől, amely a fent bemutatott módon kezel egy mondhatni "válsághelyzetet", nem sok jóra lehet számítani "zárás" címszó alatt sem.
Habár jó lenne, ha e tekintetben tévednék...
2012. 05. 03.
Vajthó Gábor szerint: A leírtakkal, következtetésekkel, tanácsokkal jórészt természetesen 1etértek.
Igazából azért szívesen megnézném a Hoszting és a "T" közötti szerződést. Nagy a gyanúm (van benne némi tapasztalatom), hogy "T" csak TÖBBSZÖRI figyelmeztetés után, a szerződésben vállaltakat maximálisan teljesítve lépett. Nekik a Hoszting az ügyfelük, tehát én nem minősíteném így látatlanban őket. A Hoszting minősítése viszont talán még enyhe is. :-)
2012. 05. 03.
Szombati Orsolya szerint:
Gábor, lehet, hogy volt többszöri figyelmeztetés, ezt nem tudhatom.

Ennek ellenére mégis azt gondolom, hogy ilyet egyszerűen nem lett volna szabad meglépni.

Nevezetesen azt, hogy erőt demonstrálva a nagy szolgáltató egyszerűen lekapcsolja a hoszting cég szervereit - és ezzel együtt több ezer vétlen weboldal tulajdonost is - a netről.

Bele se merek gondolni, mekkora anyagi kár keletkezhetett ez alatt az 1-4 nap alatt végfelhasználói oldalon. (Csak nálunk több százezer forintos kiesés volt amiatt, hogy épp a kampány záró napjaiban nem működött a weboldal.)
2012. 05. 03.
Szabóné Katona Eszter szerint: A T-csoporttal nekem is sok bajom volt, nem mint weboldal fenntartó, mint egyszerű internetezni vágyó ügyfél, Dunakeszin igen csak akadozott a szolgáltatás, most Budapest XI.kerületének egy eldugott zsákutcájába ők sajnos az egyetlen szolgáltató akik internetet adnak, így rájuk vagyunk kényszerülve, de már megint akadozik. Mondtam is pár napja a páromnak, hogy ez még az átkosból visszamaradt cég, párom lehurrogott, hogy á ez piaci cég nem állami, de ez a módszer, amit Orsi leírtál bakker, azt hiszem bizonyítja az igazamat...
2012. 05. 03.
Vajthó Gábor szerint: Orsi! Éppen azért, mert nem tudod, hogy volt e többszöri figyelmeztetés, nem hibáztathatod automatikusan a "T" csoportot! Valahol nyilván meg kell húzni a határt nemfizetés esetére is.
Ellenkező esetben akár a többi Hoszting ("T" ügyfelei) ellátása - kiszolgálása is veszélybe kerülhetne, sokszor ennyi végfelhasználót károsítva.
2012. 05. 03.
Szombati Orsolya szerint: Gábor, szerintem nem azt írtam, hogy a T volt az oka az egész leállásnak.

Én azt írtam, hogy szerintem elhibázott lépés volt a szerverek lekapcsolásához folyamodni. Valamint azt, hogy az a mód, ahogyan a helyzethez hozzáálltak, ügyfélkezelési szempontból az én értékrendem szerint eléggé gyenge volt.

Nem csak a T, hanem a hoszting oldaláról is.

És ebből a negatív tapasztalatból érdemes tanulni. Érdemes végiggondolni, hogy nekünk hogyan érdemes reagálni egy hasonlóan kellemetlen helyzetben. Erre pedig az Across hozzáállása szerintem követendő példa lehet.

2012. 05. 03.
nagy gabor szerint: Itt szinte mindenki hibazott!
Lehet hogy a T csoport hibazott bar nem hiszem, mivel nekik egy forgatokonyven kell vegigmenni. A hoszting ceg valszinu nem fizetett egy ideje ezert is tunt el. Az Across is hibazott nem is kicsit, ha o tobb ugyfelenek kezeli a weboldalat akkor ne berlo legyen, hogy ilyen eloforduljon hanem hoszting ceg is egyben es akkor sose lesz ilyen problemaja....
udv
gabor
2012. 05. 03.
Sajnerné Rigó Andrea szerint: Köszi az esettanulmányt! Andi :)
2012. 05. 03.
X szerint: Szombat este a T-System kapcsolta vissza magától a hosting céget...
2012. 05. 03.
kelemen attila szerint: akkor ezek szerint rájöttek maguktól hogy hibáztak
2012. 05. 03.
Adamkó Feri szerint: Kicsit sánta a példa, de talán jó lesz. Van egy benzinkút hálózatod. Van egy fuvarozó cég aki nálad tankol. Havi elszámolásban vagytok. A fuvarozó cégnek vannak megbízásai. Bútorbolt, élelmiszer raktár stb. Viszont a fuvarozó cég el kezd nem fizetni. Nem fizet egy hónapot, nem fizeti a másodikat sem. Nem adsz neki több üzemanyagot. A favarozó cég nem tud teljesíteni. A bútorbolt, az élelmiszer raktár mind megszívja. Miért is hibás a benzinkút hálózat tulajdonosa? Ráadásul valszeg tényleg voltak felszólítások. Egy multinál minden ilyen lépcső megvan. Orsi, egyébként megnevezted a T-csoportot, de a hosting céget nem. Miért?

2012. 05. 03.
Zoltan Nemeth szerint: Koszonom Orsi!

Ez egy Nagyon Nagyon Hasznos Bejegyzes Volt!Bar az Tudjuk,hogy a Nagyok sok mindent meg tesznek,meg tehetnek,mint a T csoport is,illetve az is elofordul,hogy a kapcsolat tarto el tunik,de Jo latni,hogy vannak meg ilyen Cegvezetok akik igy kezelik le az adott egyedi problemakat!Orulok,hogy megosztottad velunk,s hogy okulhatunk ebbol!Koszonom!!!
2012. 05. 03.
Nemes Bertalan szerint: Nagyon elszomorító egy történet, hogy egy nagy cég simán csinálhat ilyet. Én is kíváncsi vagyok, hogy lesz-e következmény.
Ami azt illeti az én szolgáltatómat is dicséret illeti. ( Netmask.hu ). Ők azok akik 4 órán belül megoldották a problémát és én is csak kedden délután értesültem az eseményekről, az általuk küldött email-ban. Egyszerűen fogták a szerveren lévő anyagok péntek reggeli biztonsági mentését és átpakolták egy másik szerverre így viszonylag gyorsan sikerült a hivatkozásokat is helyreállítani, illetve megkértek, hogy ha azóta változás történt a webhely tartalmán frissítsük. Szerintem ez is nagyon korrekt hozzáállás. Persze ehhez kell az is hogy a hosting cégnek legyen egy másik szervere, aki nem a nagy T szerverhez kapcsolódik. Lehet ők már átéltek ilyet, vagy egyszerűen előrelátók voltak. Nekik nem csak kapcsolatkezelésből, de szolgáltatásból is jelest adnék. :)
Mégegyszer köszönöm nekik is. És minden hasonlóan eljáró cég is megérdemli a köszönetet.
2012. 05. 03.
unkown szerint: vagy az across kerítette ezt a dumát, hogy jófejnek tűnjön?
http://itcafe.hu/hir/iszt_nic_dns_root_szerve_hu_magyar_zona_internet.html
:D
2012. 05. 03.
Szombati Orsolya szerint: Nem hiszem, hogy az Across kerített volna dumát. Nem azok a fajták, akik ilyen dumával akarnak jó fejnek tűnni. Duma nélkül is azok, ezt már több mint 4 éve tapasztalom.

Másfelől számomra nem hiteles az anonim módon, kamu email címmel bedobott komment - Pl. unknown, nagy gabor, x...

Ez itt egy olyan hely, ahol az emberek vállalják a nevüket és véleményüket.

Kérek mindenkit, hogy ezen a blogon, a jövőben, ennek tiszteletben tartásával fogalmazzon meg véleményt! - Köszönöm!

Visszatérve: Ha figyelmesen elolvastad a posztot és a cikket is "unknown", mielőtt belinkelted, akkor láthatod, hogy a minket érintő probléma már PÉNTEK délután jelentkezett.

A link, amit betettél pedig egy VASÁRNAPI karbantartásról, illetve az emiatt történt akadozásokról, döcögésről, és nem napokig tartó leállásról szólt.

Vélhetően két külön ügyről beszélünk.
2012. 05. 03.
Szombati Orsolya szerint: Feri, igazad van, ez az infó kimaradt. A mi kálváriánkban a Hostoffice volt a hoszting cég.
2012. 05. 03.
Szombati Orsolya szerint: unknow - ugyanonnan, ahonnan te linkelted be a cikkedet, egy oldallal odébb az ide vágó hír:

http://itcafe.hu/hir/t-hosting_hostoffice_dataplex_lekapcsolas.html

2012. 05. 03.
Vajthó Gábor szerint: Orsi!
Ez az utolsó (általad megadott linken) anyag mindent érthetővé tett.
Kösz: Gábor
2012. 05. 03.
Owolabi Gabriella szerint: Szia Orsi,
köszönöm a szupi kis tájékoztatót. Tetszenek a rajzok, nagyon szemléletes.Végre én is átlátom.
Bár nem értek hozzá, de talán az Across nevében már rég más Hosting céggel kötnék szerződést ezek után. És ezt javasolnám az összes olyan cégnek is, akik ezzel a kókler Hosting céggel álltak kapcsolatba. Kókler Hosting céget pedig felszámolásra kényszeríteném, ami csak egy nagy összefogással lehetséges. Kíváncsi lennék, hogy többi webes cégeknek mi a véleménye erről
üdv. Gabi
2012. 05. 05.
Pali szerint:
Már közvetlenül Orsi bejegyzésének megjelenése után elkezdtem válaszolni, de írás közben rájöttem, hogy a hétvégén valószínűleg két rendkívüli leállás volt egymáshoz nagyon közel eső időben. Mindkettő 10 évente egyszer fordul elő, úgyhogy először azt gondoltam, hogy ugyanarról a hibáról lehetett szó, annyira valószínűtlen volt ez a két esemény szinte egyszerre.

Engem ez a cikk vezetett ki a homályból:
http://www.elit-info.hu/hirek/20120427_hetvegi_rendszerleallas

Tanulság a fentiekkel kapcsolatban:
Ki kell számolni, hogy egy óra szolgáltatás kiesés mennyi veszteséget "termel" Nektek, ügyfeleknek.
Tudom, hogy ez éves szinten ingadozik, de egy átlagot azért vélhetően tudtok becsülni.
Az IT szolgáltató a szerződésében minden rendelkezésre állási szinthez megad egy árat. (Éves szinten 99.9%, 99.99% stb - ezt hívják három kilences, négy kilences rendelkezésre állásnak - Bővebben: http://en.wikipedia.org/wiki/High_availability )

El kell döntenetek, hogy a Ti üzletetek mekkora kiesést visel el, és hogy hol éri meg a magasabb rendelkezésre állásért felárat fizetni.

Fontos kötbért is rögzíteni a szerződésben, hogy nem teljesítés esetén (tehát amikor a vállalt rendelkezésre állás alá csökken a szolgáltatás) legalább a szolgáltató visszaadja nektek azt a pénzt, amit a kiesés miatt elvesztett ügyfelek nem tudnak befizetni a kasszátokba.

Mivel Ti csak a saját szolgáltatótokkal álltok kapcsolatban, az Nektek nem fontos, hogy ők milyen további partnerekkel szerződnek. Az legyen az ő gondjuk. Esetleg a szerződés vis major részében leírhatjátok, hogy a T, HostOffice vagy egyéb szolgáltatók kiesése titeket hidegen hagy. Erre készüljenek fel ők a saját szerződésük kötbér részénél.
(A kötbér, amit ők kapnak, fedezheti a kötbért, amit nektek adnak.)

Mindezek mellett jó, ha van saját válság tervetek (és friss mentésetek) a rendszeretekről, hogy a saját IT szolgáltatótoktól függetlenül (akár egy másik IT szolgáltatónál) rövid időn belül el lehessen indítani a webes szolgáltatásaitokat, ha bármi történne. (És itt már földrengésről vagy terror cselekményről is beszélhetünk. Vagy akár arról, hogy a szolgáltatótok éppen kirúgott rendszergazdái szándékosan törlik az adataitokat.)

A Dataplexben nem szoktak irracionálisan viselkedni. A konkrét esetről nem szeretnék véleményt mondani, mivel nem ismerem (és nem is ismerhetem) a pontos körülményeket.

Biztonsági szempontból indokolt volt, hogy nem engedték be az adatközpontba a számukra ismeretlen ügyfeleket a biztonsági emberek. Az adatközpont a virtulis világ lelke, ahol meg lehet bénítani a bankok, telekom szolgáltatók, és így az ország működését. (Ezek nem csak "nagy szavak", hanem tények.) Személyes belépéshez a Dataplexszel szerződésben álló ügyfeleknek is nevesítenie kell a belépésre jogosult személyeket (nem elég, hogy te is az X ügyfél cégnél dolgozol). Ha autóval mész, "testüreg" motozást végeznek az autón. (Tükrös alváz vizsgálat, ajtó kopogtatás, csomagtartó és pótkerék ellenőrzés stb. - Nem adatlopós pendrive-ot keresnek, hanem bombát.) Egy reptéri vizsgálat sehol sincs egy adatközpontihoz viszonyítva. És ez nem véletlen. Adatbiztonsági(!) szemüveggel nézve tehát ""Bravó!" Ügyfélkezelésből ők is megbuktak a vizsgán!" helyett/mellett: "Bravó, biztonsági szempontból ők átmentek a vizsgán!" (Ha így könnyebben emészthető: ők "csak" nem engedték oda az OTP páncélterméhez azt a számukra ismeretlen brókert, aki az OTP papírjaival is kereskedik.)


Véleményem szerint a következő években nem fog megismétlődni, ami az előző hétvégén történt, de azért jobb felkészülni a legrosszabbra.

Az Across Média pedig megérdemli a piros pontot. Leállás esetén az egyik legnehezebb feladat a műszaki probléma elhárítása közben - ami erős koncentrációt igényel, jelentős pszichikai teher alatt - az ügyfél kommunikációra is odafigyelni. És a szolgáltatást is helyreállították ésszerű időn belül.
2012. 05. 08.
Szombati Orsolya szerint:
Szia Pali!

Köszönöm szépen, hogy ilyen hosszan, és részletesen reagáltál a bejegyzésre. Sok minden az én fejemben is helyre került a technikai hátteret és a biztonságot illetően

Leginkább az volt számomra a megdöbbentő, amit a szerver szobák biztonságáról írtál.

Ez esetben (nagy betűvel írom), biztonságtechnikai szempontból MEGKÖVETEM a T technikusait a szigorúságot illetően.

Az Acrossos csapatnak a piros pontodat továbbítom. :)

További szép napot! Orsi
2012. 05. 10.
Szólj hozzá Te is!
Szeretnél hozzászólásaid mellé avatar ikont? A gravatar.com segítségével 5 perc alatt elkészítheted.

(ne félj, nem jelenik meg az oldalon)
Megjelent!
Akadálymentesített változat
Betűméret növelés:
Tippek neked!
Blog értesítő
Következő tréningek
Sales blog friss
Facebook rajongók